Efter 14 år är Mohombi Moupondo tillbaka i Melodifestivalen.

Mohombi tillbaka i Melodifestivalen för revansch

Uppdaterad
Publicerad

För 14 år sedan debuterade han i Melodifestivalen som en del av Group Avalon. Sedan dess har han haft stora internationella framgångar med hits som “Bumpy ride” och “Coconut Tree” och samarbeten med artister som bland annat Pitbull, Shaggy och Akon.

Nu är han tillbaka i Sveriges största TV-program för att ta revansch.

Hur är det att vara tillbaka i Melodifestivalen? 

– Det känns bra. Tiden går och under åren som gått jag har hunnit åka runt jorden ett par gånger. Men jag har fortfarande den här beska smaken av att det inte gick så bra för mig för 14 år sedan så det är förmodligen därför som jag är här igen, säger Mohombi Moupondo när Kulturnyheterna träffar honom backstage inför ett rep: 

Melodifestivalen 2019

– Det har legat och grott. En dag ska jag tillbaka och stå på den där scenen.

Mohombi i Melodifestivalen 2005 tillsammans med hans bror Djo Moupondo. Foto: TT

Hans stora genombrott kom med “Bumpy ride” 2010 efter ett samarbete med den marockansk-svenska musikproducenten Redone. 

-Jag tog tjänstledigt från mitt jobb på Ericsson och så åket jag till Los Angeles som vilken drömmare som helst. Inte långt efter det träffade jag superproducenten Redone som precis släppt Lady Gagas “Just dance” och vi klickade.

Har samarbetat med världsstjärnor

“Bumpy ride” följdes upp med hits som “Dirty Situation” tillsammans med Akon (2011) och “Coconut Tree” tillsammans med Nicole Scherzinger (2011). Och sedan dess har samarbeten med en rad världsartister avlöst varandra: Pitbull, Joey Montana och Shaggy för att nämna några.

– Det gäller att vara där ute och träffa nya människor. Jag är inte rädd att starta en konversation och det öppnar många dörrar.

Och just det där att våga säga “hej” handlar hans bidrag om i årets Melodifestival. 

Vad tror du om dina vinstchanser? 

Jag tror att om allt går som det ska så kanske vi kan börja packa till Stockholm, säger Mohombi och skrattar.  

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Melodifestivalen 2019

Mer i ämnet