Laurie Anderson slog igenom internationellt med låten ”O Superman” och med den befäste sin position som pionjär inom den elektroniska musiken.
Men framförallt förknippas Laurie Anderson med den avantgardiska konstscenen – sprungen ur 60- och 70-talets turbulenta och experimentella miljö i New York.
Gamla och nya verk
Utställningen på Moderna museet är hennes största separatutställning i Europa hittills. Här finns gamla uppdaterade verk men också nya platsspecifika produktioner. Bland annat VR-videoinstallationen Ark.
– Den handlar om vad allting handlar om idag, systemens kollaps, säger hon.
Identitet är ett återkommande tema i Laurie Andersons konstnärskap, som i videoverket om Mohammed El Gharani – som bara 14 år gammal låstes in på Guantanamo-fängelset.
Under en konsert i New York 2015 lätt Anderson lajvstreama honom i monumental format från en studio i Ghana där han med egna ord berättar om sitt dramatiska livsöde.
– Det är sådan här historia jag blir fascinerad av – det handlar om en person mot ett system, berättar Laurie Anderson.
Farfar som AI
Andersons svenska farfar Axel Efraim Anderson dyker också upp här i AI format med sin sagolika framgångsberättelse, uppdiktad för att mörka sin miserabla uppväxt med en alkoholiserad pappa.
– De här två berättelserna är kärnan i utställningen- Mohammed och Axel. Min farfars hemliga historia och Mohammeds motstånd mot den amerikanska staten.
– De handlar om språkets makt som instrument för att definiera vem man är, säger Laurie Anderson.