Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Konstnärstrio bakom nyskapande musikinstallation

En konstnärstrio ligger bakom installationen ”Himmelsk mekatronik” på Berwaldhallen. Foto: TT

Ibland kan man få känslan av att all musik redan är uppfunnen, att alla låtar redan är skrivna, alla klanger utforskade. Konstnärstrion bakom installationen ”Himmelsk mekatronik” vägrar att se det så.

Tre avancerade interaktiva musikinstallationer står redo att möta besökarna i Berwaldhallen i Stockholm i ”Himmelsk mekatronik” – ett verk av tonsättaren och operasångaren Carl Unander-Scharin, dansaren och koreografen Åsa Unander-Scharin och Ludvig Elblaus.

Det är sensorer med fågelsång, linor som, när de töjs, spelar ett operastycke och ett vattenfyllt kar med mikrofon som omsätter ytrörelser till ljud. Allt kräver fysiskt deltagande.

”Drivs av intresse för nya konstnärliga uttryck”

Och enligt Carl Unander-Scharin har trion försökt att länka samman de olika spåren till ett nytt konstnärligt uttryck.

– Vi drivs av ett stort intresse för nya konstnärliga uttryck. Under de senaste tjugo åren som vi varit verksamma som konstnärer, Åsa inom dansen och jag inom musiken, så har det utvecklats en enormt spännande palett av interaktionsmöjligheter som har att göra med utvecklingen av datorer och sensorer.

Hur känns det när det lyckas, när ni kan skapa musik i era maskiner?

– Man får veta någonting om vad det är att vara människa på en jord där gravitationen är så här och friktionen och matrealiteten. Man förstår något av vad det innebär att vara en fysisk varelse, säger Åsa Unander-Scharin.

”Operakonst oftast innovativ”

Den 6 och 7 maj blir det konsert med nyskriven musik för installationerna och Radiokören. Då ska den innovativa tekniken integreras med körens röster.

Och enligt Carl Unander-Scharin har man inom operakonsten oftast varit öppen för ny teknik – trots ett stundtals konservativt drag.

– Den har i sin bästa form alltid varit väldigt innovativ. Monteverdi, Massenet, Wagner, Mozart och Händel tog in nya instrument och nya sätt att sjunga. Men sen finns det alltid en tendens till stelnande också;  folk som tycker att ”det var som bäst för 10-20 år sedan. Kan vi inte nöja oss med det?”. Det kan vi möta någon gång ibland, men det är sällan.

Det finns inte en risk att all avancerad teknik kommer i vägen för musiken?

– Tekniken ska inte ställa sig i vägen för en upplevelse, den ska bädda för en fördjupad upplevelse.

Utställningen pågår från och med 24 februari fram till i maj i Berwaldhallens foajéer.

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer