Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
I klippet kan du se prestandaproblemen som kritiseras och höra speljournalisten Anton Vretander om hur spelare reagerat. Foto: Anton Vretander, Nintendo

Nya ”Pokémon”-spelen sågas för sin prestanda

Uppdaterad
Publicerad

Tv-spelen ”Pokémon scarlet” och ”Pokemon violet” lanserades världen över den 18 november. Men mottagandet präglades snabbt av omfattande kritik från både recensenter och spelare mot spelens prestanda.

I förra veckan släpptes de nya ”Pokémon” spelen till konsolen Nintendo switch och på bara tre dagar hade 10 miljoner exemplar sålts globalt, enligt Nintendo.

”Det är det högsta antalet någonsin för global och inhemsk försäljning under de första tre dagarna efter lanseringen av programvara för alla Nintendo-konsoler”, skriver bolaget.

Men trots positiva siffror har samtalet kring spelen blivit ett annat. Både kritiker och spelare menar att de presterar dåligt. Bland annat menar The guardians spelkritiker att ”de tekniska problemen håller tillbaka ett annars spännande spel” och att det är ett av ”de fulaste och sämst fungerande spelen” han spelat.

Speljournalisten: Knappt spelbart

Anton Vretander, speljournalist verksam med podcasten ”Speljuntan”, ser det som väntat att spelen sålt så bra som de gjort.

– Så länge det står ”Pokémon” på produkten kommer den sälja bra. Man ska också ha med sig: att det säljer snabbt i början beror i viss mån på att man inte känner till vilket skick spelet är i. Så frågan är nu hur försäljningen kommer se ut framåt, säger han.

Kritiken handlar i grund och botten om att man som konsument förväntar sig mer från en så stor titel som Pokémon, menar Vretander.

– Det är fyllt av buggar och många menar att det är fult. Spel ska helt enkelt vara snygga vid år 2022 tycker man. Det här skapar så klart en besvikelse när man upplever att det knappt är spelbart i det skicket som det är nu.

Vanligt förekommande

Att nya stora spelsläpp har en undermålig prestanda är i sig inget nytt fenomen. Till exempel har stora titlar som ”Assassins creed: Unity” (2014) och ”A plague tale: requiem” (2022) fått liknande kritik. Mest uppmärksammat är kanske släppet av ”Cyberpunk 2077” (2020) och dess tekniska haveri.

Investerarna som pumpar in pengar i de här projekten vill se resultat snabbt, så när deadline närmar sig och kraven är högt ställda hinner inte utvecklarna med. Och då släpps spel som är halvfärdiga. Och det är ingenting som spelare ser mellan fingrarna med, säger Anton Vretander.

Kulturnyheterna har sökt Nintendo som avböjt att kommentera kritiken.

Se prestandaproblemen som kritiseras i klippet ovan.

”Pokémon” betyder ”pocket monster” och är ett rollspel som utvecklades till Nintendos handhållna konsol Gameboy och släpptes 1996. Spelet går ut på att fånga små gulliga monster, och blev en stor succé.

Sedan starten har spelet oftast släppts i flera versioner, ”Red”, ”Green” och ”Blue” 1996, ”Gold” och ”Silver” 1999 till Game Boy Color, ”Ruby” och ”Sapphire” 2002 till Game Boy Advance, ”Diamond” och ”Pearl” 2006 till Nintendo DS, ”Black” och ”White” till Nintendo DS 2010, ”X” och ”Y” 2013 till 3DS, ”Sun” och ”Moon” 2016 till 3DS samt ”Sword” och ”Shield” 2019 till Switch.

Årets ”Scarlet och ”Violet” är den nionde generationen, och antalet unika pokémons har passerat tusen.

2016 kom spelet i mobilvarianten ”Go”, som även det blev en framgångssaga.

Den japanska spelutvecklaren Game Freak har gjort de flesta spelen. ”Go” görs däremot av Niantic.

(TT)

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer