Sverige är ensamt i världen om att uppmana till användandet av digitala verktyg i förskolans läroplan, skriver tio forskare på DN Debatt. Men konsekvenserna för tidig skärmanvändning är inte klarlagda av forskningen och skulle kunna störa barnens inlärning, menar forskarna.
Sverigedemokraterna säger att man vill plocka bort de digitala verktygen ur förskolans läroplan.
– Eftersom vi nu får signaler att det visar sig skadligt så tycker vi inte att det ska vara med i läroplanen, säger Patrick Reslow (SD) gruppledare i utbildningsutskottet.
Men partiet vill inte att alla digitala verktyg plockas bort. Högtalare och kameror ska kunna användas, säger man.
S öppnar för skärpning
Socialdemokraterna vill i dagsläget inte att skrivelsen om digitala verktyg plockas bort ur läroplanen, men man öppnar för ändringar.
– Barn inte ska sitta framför skärmar och skärmtid för barn ska vara begränsad. Jag tycker absolut att man kan titta vidare om man kan förstärka formuleringarna så att syftet verkligen blir att stärka lärandet i stort, säger riksdagsledamoten Aylin Fazelian (S).
Partiet har stor tilltro till förskolepedagogerna och deras förmåga att avgöra hur verktygen ska användas, säger hon.
– De är utbildade i pedagogik och är de som känner barnen och är experter på området.
Moderaterna tycker att tycker att skärmfrågan bör förtydligas i förskolans läroplan. Små och större barn bör kunna få olika direktiv, baserat på vad forskningen säger.
– Det finns skäl till det, så att personalen vet att det grundas i forskning att det används på rätt sätt, säger Lars Hjälmered (M), utbildningspolitisk talesperson.