Så tycker S, M och SD om digitala verktyg i förskolan. Foto: TT

Flera partier öppnar för skarpare skärmtidsregler i förskolan

Uppdaterad
Publicerad

S och M öppnar för att skärpa riktlinjerna kring digitala verktyg i förskolans läroplan. SD vill plocka bort skärmanvändningen helt och hållet. Det visar en enkät som Kulturnyheterna gjort.

Sverige är ensamt i världen om att uppmana till användandet av digitala verktyg i förskolans läroplan, skriver tio forskare på DN Debatt. Men konsekvenserna för tidig skärmanvändning är inte klarlagda av forskningen och skulle kunna störa barnens inlärning, menar forskarna.

Sverigedemokraterna säger att man vill plocka bort de digitala verktygen ur förskolans läroplan.

– Eftersom vi nu får signaler att det visar sig skadligt så tycker vi inte att det ska vara med i läroplanen, säger Patrick Reslow (SD) gruppledare i utbildningsutskottet.

Men partiet vill inte att alla digitala verktyg plockas bort. Högtalare och kameror ska kunna användas, säger man.

S öppnar för skärpning

Socialdemokraterna vill i dagsläget inte att skrivelsen om digitala verktyg plockas bort ur läroplanen, men man öppnar för ändringar.

– Barn inte ska sitta framför skärmar och skärmtid för barn ska vara begränsad. Jag tycker absolut att man kan titta vidare om man kan förstärka formuleringarna så att syftet verkligen blir att stärka lärandet i stort, säger riksdagsledamoten Aylin Fazelian (S).

Partiet har stor tilltro till förskolepedagogerna och deras förmåga att avgöra hur verktygen ska användas, säger hon.

– De är utbildade i pedagogik och är de som känner barnen och är experter på området.

Moderaterna tycker att tycker att skärmfrågan bör förtydligas i förskolans läroplan. Små och större barn bör kunna få olika direktiv, baserat på vad forskningen säger.

– Det finns skäl till det, så att personalen vet att det grundas i forskning att det används på rätt sätt, säger Lars Hjälmered (M), utbildningspolitisk talesperson.

Bör digitala verktyg finnas med i förskolans läroplan?

Moderaterna:

”Läroplanen säger att digitala hjälpmedel ska användas i förskolan men det ställs inga krav på hur verktygen ska används för att göra nytta. Mest allvarligt är att det inte görs någon skillnad i läroplanen mellan små barn i 1 – 2 års ålder då skärmar med grund i forskning bör undvikas  – och äldre barn i 5 – 6 års ålder där skärm rätt använt bidrar till att göra barnen redo inför skolstart. Vi vill därför ändra läroplanen.”

Lars Hjälmered (M), utbildningspolitisk talesperson

Socialdemokraterna:

”Jag tycker absolut att man kan titta vidare om man kan förstärka formuleringarna så att syftet verkligen blir att stärka lärandet i stort. Men sedan har jag stor tilltro till förskolepersonalen. Och att de som är att de som är utbildade i pedagogik och som känner barnen och som faktiskt är experter på området – att det är dom som utformar hur de digitala verktygen ska användas.”

Aylin Fazelian (S), riksdagsledamot

Sverigedemokraterna:

”Nej. Förskolan ska bedriva sin verksamhet baserat på evidens och beprövad erfarenhet varför just skärmanvändning inte bör finnas med. Däremot innebär digitala verktyg så mycket mer än skärmar, exempelvis lampor för stämning, högtalare för musik, kameror för fotografering eller kunskap om batterier osv. Läroplanen bör anpassas på så vis att just skärmtiden minimeras, inte digitala verktyg i sig.”

Patrick Reslow (SD), gruppledare i utbildningsutskottet

Centerpartiet:

”Rätt använt kan digitala verktyg bidra till lärande och kreativitet. Men vi behöver samtidigt följa utvecklingen och kontinuerligt uppdatera läroplanen och ge kompetensutveckling utifrån ny kunskap och beprövad erfarenhet.”

Fredrik Christensson (C), utbildningspolitisk talesperson

Vänsterpartiet:

”Ja, i de fall där de fyller en funktion som av professionen bedöms vara viktigt. Pedagogik, didaktik och metodik ska bygga på forskning och erfarenhet oavsett om det sker via digitala eller fysiska plattformar/läromedel. Dessutom är det väsentligt att undervisning inte byts ut mot lågkvalitativa digitala läromedel, enkom för att förskolan ska använda läromedel digitalt eller för att spara resurser. Det är av vikt att förskolan hänger med i den tekniska utvecklingen och också kan använda de pedagogiska verktyg och hjälpmedel som idag finns att tillgå.”

Elin Melander (V), politisk sekreterare

Liberalerna:

Förskolans liksom skolans metoder ska baseras på den främsta tillgängliga vetenskapen, och det ska genomsyra såväl läroplanen, som Skolverkets föreskrifter och allmänna råd. Förskolans läroplan omfattar hela förskolan upp till sex års ålder, och förskolans arbete måste självklart utgå från barnens mognadsgrad och behov utifrån ålder. Det gäller även inslaget av digitala verktyg.”

Fredrik Malm (L), utbildningspoltisk talesperson

Kristdemokraterna och Miljöpartiet har inte svarat på enkäten.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.