Påve Franciskus begravning den 26 april lockade en global publik och flera vallfärdade till Vatikanstaten för att ta farväl av Katolska kyrkans överhuvud. Men i efterhand har fokuset justerats något och riktats mot gravstenen.
Marmorskivan pryds av den latinska stavningen av påvens namn: ”FRANCISCVS”. Bristen på det som kallas kerning, det vill säga justeringen av mellanrummet mellan bokstäver, får ordet att läsas ”F R A NCISC VS”.
– Jag hoppade till och skrek i fasa, säger Eva Wilsson, grafisk formgivare och typografilärare, till SVT.
Hon tillägger att det är respektlöst att det blivit så här.
Varför blev bokstäverna ojämna?
Men hur skedde det? Eva Wilsson tror att det finns två orsaker. Dels att de ansvariga kan ha använt ett gammalt typsnitt där kerning inte finns förprogrammerat, dels att det funnits en psykologisk aspekt.
– Jag är förvånad att ingen sagt ifrån, jag tror att man kan ha haft för mycket respekt för någon annan i processen.
Påve Franciskus hade själv godkänt gravstenen innan han dog.
– Och då kan jag tänka mig att ingen vågar gå in och ändra, men jag tror att han fick se en väldigt liten skiss.
Wilsson är också kritisk mot att hela situationen lätt hade kunnat undvikas. Se mer om det, och hur gravstenen ser ut, i klippet.
Reaktioner världen över
Bristen på kerning har fått flera att reagera starkt.
– Det ser ut som att de laddat ner en piratkopia av Times New Roman utan kerningdata, säger digitala kreatören och komikern Elle Cordova och fortsätter:
– Då får man det här: en designstyggelse.
Teknik- och designmagasinet Fast company kallar det hela för en travesti men framhåller att arvet som Påven lämnar efter sig är viktigare än den misslyckade kerningen.
Vatikanstaten har inte kommenterat kritiken.