Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
-Det är en väldigt stark upplevelse att vara här, säger Caroline Maciel, turist från Brasilien. Foto: ReutersVisa alla (3)
Visa alla (3)

Populär tv-serie har lett till turistboom i Tjernobyl

Uppdaterad
Publicerad
Turister står på kö för att besöka den övergivna staden Tjernobyl i Ukraina. Anledningen tros vara den populära HBO-serien Chernobyl som hade premiär i början av maj.

I serien skildras den allvarliga reaktorolyckan som skedde i kärnkraftverket i Tjernobyl i april 1986, de katastrofala konsekvenserna samt den sovjetiska mörkläggningen av händelsen.

Mini-dramaserien på fem avsnitt har hyllats av många och knep snabbt en förstaplats på IMDB:s lista över de 250 bäst rankade tv-serierna i världen.

30 procents ökning av bokningar

Nu uppger turistbyråer som anordnar turer till de övergivna områdena i närheten av kärnkraftverket att de sett en markant ökning av bokningar efter att tv-serien hade premiär för drygt en månad sen, rapporterar nyhetsbyrån Reuters.

Enligt Sergiy Ivanchuk, som driver en av turistbyråerna, har man haft en bokningsökning på 30 procent under maj, jämfört med samma period förra året. Bokningen för perioden juni-augusti har ökat med 40 procent.

Två män fotar inuti en övergiven förskola i byn Kopachi. Foto: Valentyn Ogirenko/TT

Seriens skapare tackar på Twitter

Även Yaroslav Yemelianenko, som driver en annan turistbyrå, säger till Reuters att han förväntar sig en ökning på 30-40 procent tack vare tv-serien.

Under tisdagen har det sista avsnittet släppts och på Twitter har seriens skapare, Craig Mazin, tackat alla som följt serien för att de ”gjort denna resa” tillsammans med dem.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer