Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör utredaren Linda Zachrison och Riksteaterns Maureen Hoppers om publikläget. Foto: Jakob Runevad Kjellmer

Kulturbranschen oroas av svikande publik: ”Förvånar”

Uppdaterad
Publicerad

Bara en av fyra svenskar säger att de återgått till samma konsumtion av fysisk kultur som de hade före pandemin. Publikens svala intresse för evenemangen oroar branschen – och har varit en het fråga under Almedalsveckan i Visby.

– Det är allvarligt om vi inte får tillbaka publiken, säger Maureen Hoppers, kommunikationschef för Riksteatern.

Publikrusningen till evenemang, föreställningar och konserter har uteblivit på många håll. Det är bilden ungefär fyra månader efter att pandemirestriktionerna slutade begränsa svenska kulturevenemang.

Dessutom tycks kulturpubliken handla biljetter med kortare varsel, något som gör tillvaron osäker för många arrangörer.

– Köpbeteendet har förändrats. Man köper biljett tätare inpå en föreställning och man kanske går på säkrare kort, säger Maureen Hoppers.

Calle Nathanson, vd för Folkets hus och parker, har en liknande bild.

– Beteendet finns i alla grupper, men framförallt är det män på 50 år och uppåt som bestämt sig för att inte komma tillbaka. De är nöjda med att konsumera kultur digitalt, som de lärt sig under pandemin.

Tonåringarna dyker inte upp

Linda Zachrison, som ledde regeringens återstartsutredning och som fungerat som ”återstartssamordnare” under våren säger att det var ganska väntat att omstarten skulle bli tuff.

– Människors beteende, publikvanorna och konsumtionsvanorna har förändrats. Jag tror att publiken har blivit mycket mer specifik kring vad de vill ta del av och inte.

Men en sak förvånar särskilt, tycker Linda Zachrison. Hon hade inte räknat med att det skulle bli svårt att locka de yngre besökarna tillbaka till exempelvis konserter.

– Tonåringarna som skulle kasta sig ut till musikfestivalerna var för små när pandemin startade. De har skaffat sig helt andra fritidsvanor. Här har vi alla ett ansvar att få ut dem.

”Akut behov av tålamod”

Hur ska man då bygga en positiv publikkurva framöver? Bland kulturarrangörerna i Almedalen tror de flesta på att behålla lugnet, fortsätta göra bra arrangemang och att följa utvecklingen noga.

– Vår första normala säsong blir nu till hösten. Då kommer vi kunna följa publikens beteendemönster och se om det förändras över tid, säger Riksteaterns Maureen Hoppers.

Linda Zachrison hoppas att Kultursverige klarar av att ha ett långsiktigt perspektiv.

– Det finns ett akut behov av tålamod, att man inte tror att det ska gå för fort. Och politiken behöver hålla i sitt stöd under lång tid framöver, kanske längre än vad man trodde.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer