Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Jonas Karlsson, Stina Ekblad, Elin Rombo medverkar i ”Hotell Vita hästen”. Se den omsusade operetten i klippet. Foto: Mats Bäcker

Recension: ”Hotell Vita hästen” på Folkoperan

Uppdaterad
Publicerad

Folkoperans vårpremiär är en tvättäkta operett i alpmiljö. Camilla Lundberg har sett ”Hotell Vita hästen”, som blivit en utsåld publiksuccé redan före premiären.

Radarparet Staffan Valdemar Holm och Bente Lykke Møller har samlat en ensemble som toppas av stjärnor som Jonas Karlsson, Stina Ekblad, Elin Rombo. Orkestern är reducerad till ett tyrolerkapell med dragspelande kapellmästare.

Själv trodde jag att sådan här österrikisk operett var en stendöd genre, utom som turistmagnet i Wien. Jag blev uppriktigt förvånad över Folkoperans val, men jag förstod att teamet Staffan Valdemar Holm (regi)-Bente Lykke Møller (scenografi) kunde betyda en ironisk twist.

Kanske också en skruv till vår egen oroliga tid: Vita hästen tillkom i den laddade skarven mellan Weimar-republiken och Nazi-Tyskland.

Men på Folkoperan handlar det om själva tramset, för att tala med regissören själv. Alltså handlar det om ingenting – utom fåniga förvecklingar, lustiga rollfigurer och glada melodier.

Staffan Valdemar Holm tycks älska skruvad tramsighet, särskilt när det får utspelas i hans partners barskt minimalistiska scenografi och kostym.

För operettgenrens påbjudna kitschkulisser – alper, kossor, blomster – är borta. Inte ens ironiskt tillskruvade. Blott ett naket scenrum prytt med en flaggstång för den habsburgska fanan.

Plus några plastpallar. Samt en ensemble och sjumannaband ekiperade i snusbruna 30-talskläder. Men det joddlas, det dansas med klapp på knän och skor till glatt ackompanjemang av tuba, klarinett och dragspel

Visst blir det ofta roligt och visst låter det snyggt på sina håll. Det hör till operettgenren att också skådisar sjunger. Jonas Karlsson gör det bra i huvudrollen, men min favorit är supersopranen Alexandra Büchel – roligast av de roliga.

Nyöversättningen känns trogen originalet och saknar inte esprit. Fast jag hade gärna hört Elin Rombo sjunga den gamla ”Kan lille Sigismund rå för att han är vacker?”.

Finns här något dolt allvar? I så fall har det gått mig förbi. Den här uppsättningen stannar vid musikalisk ädelbuskis. Där poängen är den absurda kontrasten i scenografin och den skruvade gestiken. Men framförallt den höga nivån på ensemblen och den fartfyllda spelglädjen.

Hotell Vita hästen

Av: Ralph Benatzky efter Oskar Blumenthal och Gustav Kadelburgs lustspel

Libretto: Hans Müller-Einegen och Erik Charell

Sångtexter: Robert Gilber

Musik: Ralph Benatzky med musikinslag av Robert Stolz, Robert Gilbert och Bruno Granichstaedten.

Musikaliskt arrangemang: Henrik Schaefer

Dramaturgiskt koncept: Staffan Valdemar Holm och Magnus Lindman

Översättning: Magnus Lindman.

Musikalisk ledning, kapellmästare och dragspel: Sofia Winiarski

Regi: Staffan Valdemar Holm.

Scenografi och kostym: Bente Lykke Møller.

Medverkande: Stina Ekblad, Jonas Karlsson, Lennart Jähkel, Alexandra Büchel, Magnus Roosmann, Richard Hamrin, Elin Rombo m fl.

Scen: Folkoperan, Stockholm. Speltid: 2 tim 50 min inkl. paus.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.