Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Hör Eurovisionansvarige om publiken på 3 500: ”Säkrare än att handla i mataffären”

Rotterdam fick betala för Eurovision två gånger – värt det, tycker staden

Uppdaterad
Publicerad

Rotterdam har betalat för Eurovision två gånger – trots att turistintäkterna i stort sett uteblivit. Samtidigt kritiseras beslutet att ta in publik på arenan men stadens Eurovisionansvarige slår ifrån sig:

– Det är mycket säkrare än att handla i affären, för där vet man aldrig vem man kan stöta in i. Här har alla testat negativt, säger Dave Geensen.

När Eurovision song contest skulle hållas i Rotterdam 2020 hade staden Rotterdam lagt 15 miljoner euro på att hålla evenemanget – en kostnad som inte omfattades av försäkringen, rapporterade Wiwibloggs i april 2020.

När frågan dök upp om att ändå arrangera evenemanget igen var socialistpartiet i Rotterdam starkt kritiskt – de ytterligare 6,7 miljoner euro som staden skulle behöva spendera borde läggas på stadens låginkomsttagare, ansåg partiet.

”En festival för eliten”

”De här kostnaderna täcktes inte av den nederländska regeringen, medan man på regional nivå bara sköt till en miljon euro. Så kostnaden betalades två gånger med offentliga medel”, skriver SP Rotterdams lokalordförande Tijs Hardam till SVT och fortsätter:

”Vi tyckte helt enkelt att det var en dålig idé att använda tio procent av stadens budget (15-20 miljoner) på en festival för eliten”.

Men SP röstades ner och förslaget godtogs så att tävlingen kunde hållas i Rotterdam.

”Marknadsföring på global nivå”

Turisttillströmningen till staden har dessutom varit mindre än ett normalt Eurovision-år på grund av reserestriktionerna. Men Dave Geensen, som är ansvarig för Eurovision song contest i Rotterdam, tycker ändå att det har varit värt det för stadens räkning.

– Vi har aldrig haft ett kortsiktigt fokus, utan tittat på helheten, som är marknadsföring av staden på en global nivå. Med 200 miljoner tittare kommer vi få jättemycket uppmärksamhet riktad mot staden, säger Dave Geensen.

”Säkrare än mataffären”

Men att arrangera tävlingen ett coronaår har inte varit helt enkelt. Så sent som i slutet av april bestämdes det att Ahoy arena skulle få släppa in 3500 personer för att följa evenemanget live. Ett beslut som fått en del tittare att reagera.

– Det är mycket säkrare än att handla i affären, för där vet man aldrig vem man kan stöta in i. Här har alla testat negativt, säger Dave Geensen.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Eurovision song contest 2021

Mer i ämnet