Ur Andrej Zvjagintsevs ”Loveless”.

Ett tyst skrik som ringer i mina öron

Uppdaterad
Publicerad

Andrej Zvjagintsevs ”Loveless” var en lågoddsare redan innan tävlingen om Guldpalmen drog igång, och hans mäktiga feel-bad-film om en pojke och hans egocentriska föräldrar bara förstärker den känslan.

Det har redan nu på festivalens andra dag passerat en hel del ond och bråd död på duken, men den hittills hemskaste scenen kom redan igår kväll, i den ryske regissören Andrej Zvjagintsevs feel-bad drama ”Loveless”.

Två extremt egocentrerade föräldrar i ung medelålder, Zhenya och Boris, står i köket och spyr ovett över varandra. De är redan skilda men bråkar nu om vem ska ta hand om deras 12-årige son Alyosha. Konflikten blir som en slags inverterad vårdnadstvist – ingen av dem vill nämligen ha honom. Han kom till av ett misstag och passar inte in det nya liv som de båda redan har startat på varsitt håll.

Filmfestivalen i Cannes 2017

Det gör ont att se den här scenen, men den smärtan når tortyrstyrka när kameran visar för oss att Alyosha står bakom en dörr, och har hört alltihop. Hans tårblöta ansikte förvrids i ett tyst skrik som fortfarande ringer i mina öron.

Andrej Zvjagintsev som slog igenom hårt med Venedigvinnaren ”Återkomsten” 2003 och har sedan dess knåpat ihop en radda begåvade dramer, i olika miljöer men alltid med fokus på mänskliga relationer i samklang med omgivande samhället.

Ryssen lär ha hämtat inspiration från Ingmar Bergman ”Scener ur ett äktenskap” – men Marianne och Johan framstår i jämförelse med sina ryska alter egon som milda Prusseluskor.

Filmens titel gäller inte bara det kärlekslösa hemmet som Alyosha har tvingats växa upp i, utan snarare – visar det sig när verkets spelplan vidgas – hela vårt samhälle. Zvjagintsev slår hårt mot vår egocentriska värld där empatin är utrotningshotad, där verklighetsflykt och fåfänga – levererad och boostad via en smartphone som stjäl all vår tid. 

Bäst beskrivs det i en sen scen där Alyoshas mamma, nu i ett annat förhållande, med en rikare man, tröttnar på TV-nyheterna från inbördeskrigets Ukraina, reser sig i soffan, proppar i hörlurarna och ställer sig på löpbandet för att trimma kroppen inför nästa brazilian vax-terapi. Hon tittar plötsligt rakt in i kameran. Hennes hårda blick frågar: Är du själv så himla mycket bättre?

Andrej Zvjagintsev har sedan länge planerat en film om andra världskriget, eller Det stora fosterländska kriget som det kallas i Ryssland, men har ännu inte fått ihop den stora budget som krävs för ett sådant projekt. Vi kan bara hoppas att så sker. En sån här sensibel och samtidigt kompromisslös berättare skulle kunna göra en riktigt eggande bearbetning av det annars så mytologiserade kriget.

Än så länge får vi nöja oss med ”Loveless” – som har klar Guldpalmschans.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Filmfestivalen i Cannes 2017

Mer i ämnet