Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Andreas Widholm, docent i journalistik, säger att forskning visar att det är skillnad på vad vi delar och vad vi läser i sociala medier. Foto: SVT

Så delade vi nyheter om corona på Facebook

Uppdaterad
Publicerad

Dödsbud, personliga vittnesmål och upplyftande nyheter är det som har gått viralt på Facebook under coronaåret. Kulturnyheterna har tittat igenom de 500 länkposter som väckt mest interaktion. 

Under det senaste året har drygt 100 000 länkposter med coronaanknytning delats från svenska sidor på Facebook. Många av de som blivit virala har gemensamma nämnare.

– Det är texter som väcker känslor, det kan vara positiva nyheter, men också negativa och dramatiska nyheter. Särskilt texter som väcker engagemang och identifikation brukar funka bra, säger Andreas Widholm, docent i journalistik, som arbetat på studien Journalistik i coronans tid.

Krutgummor och krutgubbar

Coronasituationen ger inte utrymme för så mycket glädje, men ett flertal virala poster under året, speciellt under början av pandemin gällde så kallade “krutgummor” och “krutgubbar”, äldre personer runt hundraårsstrecket som överlevt covid-19. Men det ämne, med flera inlägg, som engagerat mest interaktion var Adam Alsings dödsbud.

– Den nyheten är sorglig, väcker känslor, den är negativ, men den skapar också en möjlighet till identifikation och sorg och engagemang, säger Andreas Widholm.

Skillnad på att läsa och dela

Facebookflödet formas av det som väcker mest engagemang, som i delningar, likes och kommentarer. Det finns dock en skillnad mellan hur vi läser och engagerar oss i nyheter på sociala medier.

– Människor har en tendens att läsa och klicka på negativa nyheter, men man delar mycket hellre positiva texter. Forskning visar att det beror på att delning är ett socialt beteende som hänger ihop med att man ska visa upp vem man är för människor i sitt nätverk, säger Andreas Widholm.

Vad får man för bild av coronapandemin om man bara nyhetskonsumerar genom Facebook istället för en nyhetssajt?

– Man hade fått en helt annan bild. Man får ta del av de texter som Facebook framförallt uppvärderar i de här systemen. Man hade fått en bild av de texter som engagerar många.

Genom Facebooks statistikverktyg Crowdtangle har vi gått igenom de länkdelningar på sociala medier-plattformen, med något av orden “corona”, “covid” och “covid-19” i posten, som fått mest interaktion – från 23 februari 2020 och ett år framåt.

Vi har avgränsat urvalet till sidor med svenska administratörer, skrivna på svenska. 

Sammanlagt har det varit runt 13 miljoner interaktioner på drygt 100 000 poster.  Antalet interaktioner nådde sin topp under mellan 12-18 april. Det var under den veckan som Adam Alsing dog i sviterna av covid-19.

1. Aftonbladet: Adam Alsings dödsbud.

2. Aftonbladet: Jennie från Blekinge for till Småland för att ta hand om Åses djur när hon var på sjukhus.

3. Uppskattat: Restauranger där besökarna får sitta i växthus.

4. Uppskattat: Adam Alsings dödsbud.

5. Aftonbladet: Italienska Alma, 95 år, friskförklarad från covid-19.

6: SVT Sport: Martin Ponsiluoma tog guld i sprint i skidskytte-VM.

7. Aftonbladet: Kina öppnar matmarknader med djur.

8. Uppskattat: Bebisen Leo frisk från covid-19.

9. TV4: Sex positiva nyheter under coronapandemin.

10. Newsner: Björn Skifs sjunger för att stötta de som är sjuka i covid-19.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer