Foto: Helena Landstedt/TT

Annonsras efter coronakrisen: Tidningarna kan förlora hälften av intäkterna

Uppdaterad
Publicerad

Annonsintäkterna dyker till följd av coronavirusets utbredning. Flera svenska mediehus kan förlora uppåt 50 procent av sina annonsintäkter under april, det visar en enkätundersökning som branschorganisationen TU – Medier i Sverige har gjort.

I samband med coronavirusets utbredning ser mediehusen stora ras i annonsintäkter, det visar en enkätundersökning som branschorganisationen TU – Medier i Sverige har gjort bland sina medlemmar.

Fyra av de tillfrågade mediehusen tror att deras annonsintäkter kommer minska med 41-50 procent i april, jämfört med motsvarande månad i fjol. Tre mediehus uppskattar minskningen till 31-40 procent. Två mediehus uppskattar sina annonstapp till 51-60 procent och två mediehus tror mellan 21 och 30 procent.

– Så stora intäktstapp kommer att få allvarliga konsekvenser för mediehusen och deras möjligheter att bevaka pandemins effekter, säger Jan Fager, tf vd TU, i ett pressmeddelande.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Coronapandemin

Mer i ämnet