Felix Kjellberg/Pewdiepie Foto: Jonas Ekströmer/TT

Skandalen har petat Pewdiepie från toppen

Uppdaterad
Publicerad

Skandalen drog ned Pewdiepie från toppen.

Felix Kjellberg är inte längre världens bäst betalda Youtuber.

Det konstaterar Forbes på den nya listan över inflytelserika gamers.

Förra året var svenska Felix Kjellberg, mer känd som Pewdiepie, världens bäst betalda Youtubeprofil som ägnar sig åt spel. Det skulle han ha varit igen, konstaterar Forbes, om det inte vore för kontroverserna kring hans naziskämt tidigare i år.

När Forbes återigen listat världens mest inflytelserika personer på nätet, toppar istället Mark Fischbach, alias Markiplier, listan över bäst betalda gamers på Youtube.

”Felix Kjellberg hade toppat listan i år igen om det inte vore för de nio videor han publicerade i början av 2017 med antisemitiskt och nazistiskt innehåll”, skriver Forbes.

LÄS MER: Disney bryter med Pewdiepie

I januari uppmärksammade amerikanska Wall Street Journal ett klipp på Pewdiepies kanal i vilket han anlitat två personer genom tjänsten Fiverr till att hålla upp en skylt med texten ”Död åt alla judar” mot en betalning på fem dollar.

Efter artikeln meddelade tv-kanalen Marker Studios, som ägs av Disney och hade ett samarbete med Felix Kjellbergs Youtubekanal, att avtalet skulle avslutas och sponsorstödet dras tillbaka. Även en planerad serie med profilen, som skulle produceras av Youtube Red, ställdes in.

Då svarade Felix Kjellberg på kritiken att han inte hade för avsikt att såra någon, och att han ”förstår att de här skämten i slutändan var stötande”.

LÄS MER: Pewdiepie rasar mot journalister efter kritiken

Men ursäkten verkar alltså inte ha hjälpt till att rädda kassaflödet.

Mark Fischbach har en Youtubekanal med 17,6 miljoner prenumeranter och 7,5 miljarder visningar. Att jämföra med Felix Kjellbergs 55,7 miljoner prenumeranter och 15,5 miljarder visningar.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.