2017 startade skådespelaren Alexandra Rapaport, tillsammans med Discovery Networks förre kanaldirektör Calle Jansson och producenten Birgitta Wännström, produktionsbolaget Bigster. Bigster producerar bland annat succé-serien Gåsmamman som Rapaport både spelar huvudrollen i och är exekutiv producent för.
Ytterligare en av Bigsters produktioner är tv-serien Heder som har premiär i augusti. Idén pitchades ursprungligen av skådespelaren Sofia Helin, och har sedan knådats av bland annat Rapaport och de andra huvudrollsinnehavarna Julia Dufvenius, Eva Röse och Anja Lundqvist.
”Jag tror på kollektivet”
Alexandra Rapaport beskriver processen som mycket kollektiv, och inte helt enkel.
– Det har varit ett ganska smärtsamt arbete för det har varit tungt och svårt och många röster, men jag tror ju på kollektivet, säger Alexandra Rapaport till Kulturnyheterna.
Tidsandan har banat väg för kvinnor som vill bryta ny mark, men vi är långt ifrån klara, tycker Alexandra Rapaport.
– Jag planerade aldrig att starta produktionsbolag men så kom frågan till mig och jag tänkte att jag inte hade något att förlora och att det skulle bli kul. Men det är som att det alltid måste finnas en slags feministisk ilska bakom, och det gör det delvis, men det är inte anledningen till att jag gör det här. När människor sluta fråga mig om det är därför kanske vi äntligen har fått ett jämställt samhälle.
Flyttar maktpositioner
Skådespelaren Bahar Pars regisserade och skrev sin första kortfilm Rinkebysvenska 2015. Nu är hon på gång med att starta produktionsbolag. Men att röra sig mellan olika yrkesroller i filmbranschen är långt ifrån okomplicerat, menar Bahar Pars.
– Att vara manusförfattare är jättesvårt och något jag har försökt erövra under många år. Regi och produktion är precis samma sak. Jag har enorm respekt för de olika yrkeskårerna, säger Bahar Pars till Kulturnyheterna.
– När jag först frågade på teatern om jag kunde gå in och regissera var inte det självklart. Vi diskuterade de komplikationer som kommer av att man helt plötsligt befinner sig i en annan maktposition.
Bahar Pars har en medial plattform och ett stort kontaktnät som skapar ett visst utrymme för henne att bredda sig, samtidigt är det inte alla finansiärer som är beredda att ta risker, säger Bahar Pars.
– Även när en grupp begåvade, erfarna kvinnor går samman och skriver en historia tror jag att det är väldigt läskigt för finansiärerna. De skulle nog gärna vilja att en man legitimerade projektet.
Vill bryta ny mark
Både Bahar Pars och Alexandra Rapaport tror att de som nu bryter ny mark i filmbranschen kan komma att bana väg för kvinnor som i framtiden vill göra samma sak.
– Jag vill tänka att framtiden har oceaner av möjligheter att erbjuda. Ju mer vi bryter ny mark, desto mer kommer vi kunna skapa nya arbetstillfällen, nya produktioner och konstellationer och nätverka som män har gjort historiskt i alla tider, säger Alexandra Rapaport.