Skolverket och kontroversen kring antiken

Uppdaterad
Publicerad

Skolverkets förslag att ta bort antiken ur grundskolans historieundervisning fick hård kritik. Nu backar myndigheten från förslaget en dryg vecka efter att det först lades fram.

26 september

Svenska Dagbladet är först med att rapportera att Skolverket föreslår att undervisningen om antiken ska kapas från grundskolan – skälet är att det inte finns tillräckligt många undervisningstimmar för att få plats med allt som ska rymmas i historieämnet.

Reaktionerna från historieintresserade låter inte vänta på sig. Dick Harrison, professor i historia säger till Sveriges Radio att han är ”oerhört arg”, Handelshögskolans rektor Lars Strannegård skriver i Dagens Nyheter att Sveriges konkurrenskraft kommer att försämras och Lärarnas riksförbunds ordförande ser förslaget som problematiskt.

27 september

Dagen efter förslaget blivit offentligt uttalar sig Skolverket.

– Kritiken var väntad. Vi var inte på något sätt överraskade. Men vi har ett totalt överlastat historieämne. Det är väldigt mycket som ska hinnas med på blotta 75 timmar i hela högstadiet, säger Anna Westerholm, chef på läroplansavdelningen vid Skolverket.

3 oktober

I samma veva som antikförslaget har Skolverket även föreslagit att slopa undervisningen om nationella minoriteter från högstadieundervisningen. Under torsdagen skriver forskare en kritisk debattartikel.

– Historielärare förlägger undervisning om förintelsen till årskurs nio för det är först då som eleverna är mogna för det, och det här är en liknande fråga, säger Thomas Nygren, forskare vid Uppsala universitet, till Kulturnyheterna.

4 oktober

På fredagen backar Skolverket från förslaget om kapningen av antiken:

”Skolverket kan konstatera att det saknas stöd för vårt förslag och därför kan vi redan nu, innan remisstiden gått ut, slå fast att antiken kommer att finnas kvar i grundskolans kursplan i historia”, skriver Skolverket i ett pressmeddelande.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.