I klippet kan du höra Sveriges konsumenters vädjan till konsumentministern, och även ministerns svar. Foto: Zsolt Czinkóczky, TT

Sveriges konsumenter riktar hård kritik mot spelvärlden: ”Oacceptabla affärsmetoder”

Uppdaterad
Publicerad

Casinoliknande lootlådor i tv-spel måste regleras och konsumentskyddet behöver stärkas. Det menar intresseorganisation Sveriges konsumenter i en rapport om spelvärldens affärsmetoder. Nu vädjar de till konsumentministern Max Elger att agera.

Rapporten “Insert coin: How the gaming industry exploits consumers using loot boxes” är ett samarbete mellan den europeiska konsumentorganisationen BEUC och 19 av dess medlemmar, däribland organisationen Sveriges konsumenter, som samlas bakom ett och samma budskap: Stärk konsumentskyddet i gaming och reglera lootlådor. 

Lootlådor är en sorts hemlig låda i tv-spel som går att köpa för riktiga pengar. I den får spelaren slumpmässiga föremål och figurer som går att använda i spelvärlden, inte helt olikt gamla tiders hockeykort. Sveriges konsumenter är kritiska, och liknar det vid lotterier.

– Det är en väldigt aggressiv marknadsföring som ofta gränsar till att vara direkt vilseledande. Man använder sig av påhittade valutor som exempelvis diamanter och poäng i stället för att redovisa vad det faktiskt kostar, säger Sinan Akdag, digital expert på Sveriges konsumenter. 

“Dags att konsumentministern tar frågan på allvar” 

Bakgrunden till rapporten menar Akdag är att lyfta frågan om konsumentskydd i gamingvärlden till konsumentverket, och ytterst till konsumentministern Max Elger (S). 

– Vi vill att konsumentministern börjar ta frågan om gamingvärlden på allvar. För de affärsmetoder som gamers utsätts för i dag skulle inte accepteras i andra branscher, säger Sinan Akdag.  

Det första konkreta steget som behöver tas är att byta ut spelets egna valuta mot riktiga pengar, menar Akdag. Eller att redovisa spelvalutans faktiska värde i kronor, i samband med köp inuti spel. 

Konsumentministern: Svensk reglering gör ingen skillnad 

Spelbranschen har under det senaste åren vuxit explosionsartat och är i dag större än film- och musikindustrin tillsammans. De globala intäkterna från enbart lootlådor låg 2020 på 15 miljarder dollar, motsvarande 146 miljarder kronor.  

Den snabba tillväxten har gjort att man hamnat ett steg bakom i frågan, enligt Sveriges konsumentminister Max Elger (S). 

– Den reglering vi har är fullt tillämpbar i den digitala världen, men det tar tid för praxis att sätta sig, säger han. 

– Det här är ju globala aktörer vi pratar om så en svensk reglering kommer inte göra någon större skillnad. Men jag tycker att förslagen som lyfts är allt igenom rimliga, säger Max Elger (S).

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.