Kent Ekeroth. Arkivbild. Foto: Anders Wiklund/TT

SVT döms för ”järnrörsfilmen” – kommer att överklaga till HD

Publicerad

SVT gjorde intrång i den tidigare SD-riksdagsledamoten Kent Ekeroths upphovsrätt genom att offentliggöra och visa delar av den så kallade ”järnrörsfilmen” 2012. Det konstaterar Patent- och marknadsöverdomstolen. SVT tvingas nu betala Ekeroths rättegångskostnader på cirka 190 000 kronor, samt ersätta honom för användningen av filmen.

SVT och SD-politikern Kent Ekeroth har sedan 2015 befunnit sig i en upphovsrättstvist om den så kallade ”järnrörsfilmen”, som spelades in av Ekeroth 2010 och publicerades av flera medier 2012. I dag meddelade Patent- och marknadsöverdomstolen att användningen var otillåten och SVT döms därför till att betala ersättning till Ekeroth.

Enligt Kent Ekeroth gjorde sig SVT skyldigt till ett intrång i rättighet i upphovsrättslagen då SVT utan hans medgivande offentliggjorde filmen och bilder från filmen i sina sändningar och på sin webb. Detta utan att ha uppgett Ekeroth som upphovsperson. SVT å sin sida har hävdat att återgivningen av mobilfilmen bör omfattas av de inskränkningar i upphovsrättslagen som finns bland annat i samband med nyhetsrapportering.

Olovlig användning

Nu ger alltså Patent- och marknadsöverdomstolen Kent Ekeroth rätt: ”De delar av mobilfilmen som SVT använde hade inte tidigare lovligen tillgängliggjorts för allmänheten”, skriver man i ett pressmeddelande. Några av programinslagen i SVT har dock varit parodier, och har därför varit tillåtna enligt ett så kallat parodiundantag. Men när det gällt SVT:s nyhetsrapportering har man bedömt att de inskränkningar av upphovsrätten som SVT hänvisar till inte varit tillämpliga. Dessutom har SVT kränkt Ekeroths rätt att bli namngiven som fotograf, enligt domstolen.

”Det är viktigt att Patent- och marknadsdomstolen slår fast att det är fel att utnyttja upphovsmännens alster när inte tillstånd finns. I dessa internettider är det väsentligt att upphovsmännens skapelser inte utnyttjas utan ersättning”, skriver Staffan Teste, Ekeroths juridiska ombud, i ett pressmeddelande.

SVT döms till att betala Ekeroth ersättning för användningen av filmerna och fotografierna. Hur stor ersättningen ska bli avgörs mellan parterna. SVT tvingas även betala Ekeroths rättegångskostnader på cirka 190 000 kronor.

”Bilderna skakade det politiska Sverige”

SVT Nyheters divisionschef Anne Lagercrantz hade önskat ett annat utslag.

– Jag är väldigt bekymrad. Patent- och marknadsöverdomstolen sätter egendomsrätten framför yttrandefriheten och det tycker jag i det här fallet är fel. I det här läget var bilderna så viktiga för nyhetsförmedlingen, för att publiken skulle kunna skapa en egen bild av vad som hände, säger Anne Lagercrantz.

Hon fortsätter:

– Det är bilder som skakade det politiska Sverige. Denna film motbevisade Sverigedemokraternas officiella version av vad som hänt.

SVT kommer att överklaga

SVT:s juridiska ombud Ulf Isaksson säger att SVT kommer att överklaga domen till Högsta domstolen.

– Patent- och marknadsöverdomstolen har ovanligt nog lämnat ett tillstånd till överklagande, så det här är inte nödvändigtvis sista ordet i frågan. Målet är starkt principiellt, säger han.

– Om det är någon som ska kunna ta diskussionen så är det SVT, och detta är principiellt viktigt för hela branschen, säger SVT-chefen Anne Lagercrantz.

Detta här hänt

Visa

En juninatt 2010 spelar SD-politikern Kent Ekeroth in en film från Kungsgatan i Stockholm på sin mobiltelefon. Filmen, som kom att kallas ”järnrörsfilmen”, visar hur Sverigedemokraternas Erik Almqvist, Kent Ekeroth och Christian Westling förolämpar flera personer med rasistiska och sexistiska glåpord och hur Almqvist sedan beväpnar sig med järnrör.

Två år senare läckte filmen och bilder från den publicerades i flera olika medier där Expressen var först med att publicera. Avslöjandena ledde till att Almqvist lämnade sin riksdagsplats och partiet.

Kent Ekeroth krävde ersättning från en rad svenska medier för upphovsrättsintrång. Bland annat dömdes Göteborgs-Posten att betala Ekeroth 3 100 kronor, tidningen Dagens Media fick betala 4 200 kronor och SvD fick en nota på 18 000 kronor.

2015 stämde Ekeroth SVT och krävde 164 566 kronor i ersättning, men tingsrätten avvisade Ekeroths stämningsansökan, och dömde riksdagsledamoten till att betala rättegångskostnader för SVT på 80 000 kronor.

Kent Ekeroth har därefter fört en talan mot SVT i Patent- och marknadsdomstolen, och sedan överklagats till Patent- och marknadsöverdomstolen. Nu kommer SVT överklaga till HD.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer