Vitryskt bolag, med kopplingar till Teliasonera, blockerar internet. Visa alla (2)
Visa alla (2)

Teliasoneras intressebolag censurerar vitryskt internet

Den vitryska teleoperatören Life, där svenska Teliasonera indirekt är storägare, har blockerat flera regimkritiska sajter i landet.

Bland de drabbade sajterna finns Vitrysslands främsta människorättsorganisation Vjasna och två oppositionella nyhetssajter – Chartyja97 och Belarusskyj Partyzan.

Sedan i torsdags möts teleoperatören Lifes abonnenter av ett felmeddelande när de försöker gå in på de aktuella hemsidorna. Av felmeddelandet framgår att tillträde till sidan stoppats i enlighet med ett beslut fattat av president Alexander Lukasjenka.

Svart lista

Operatören Life ägs av det vitryska bolaget Best, som i sin tur kontrolleras av det turkiska bolaget Turkcell, där svenska TeliaSonera är storägare med 38 procent.

– Det är fullkomligt oacceptabelt att Teliasonera, och indirekt även svenska staten, på det här sättet medverkar till Lukasjenkaregimens brott mot yttrandefriheten, säger Martin Uggla, ordförande för människorättsorganisationen Östgruppen, i en kommentar.

Teleoperatören Life har bekräftat att sajterna blockerats för att de satts upp på myndigheternas ”svart lista”. Men enligt Teliasonera har företaget små möjligheter att påverka vad den vitryska teleoperatören gör.

– Det är en komplicerad fråga så till vida att vi inte är majoritetsägare i Turkcell och inte sitter i styrelsen. men vi tycker ändå att vi gjort en del eftersom vi tagit upp vår yttrandefrihetspolicy och hur vi ser på yttrandefrihet och personlig integritet, säger Henrik Westman, presschef på Teliasonera till SVT.

Hur har ni tagit upp det?

– Vi har muntligen tagit upp det med höga befattningshavare i Turkcell. Att vi tycker det är viktigt att respektera den personliga integriteten.

Lönsam affär

Samtidigt är ägandet i Turkcell en lönsam affär för Teliasonera. På torsdagen sade Turkcells bolagsstämma ja till en utdelning till aktieägarna på cirka 13 miljarder svenska kronor, något som för Teliasonera innebär runt 4,5 miljarder efter skatt. Det är den första utdelningen i Turkcell på fem år. I flera år det pågått en infekterad ägartvist i bolaget.

Martin Uggla säger till SVT att Teliasonera borde kunna göra mer.

– De borde kunna ha minst lika stort inflytande som andra intressenter i Turkcell. Om inte Teliasonera kan bedriva en acceptabel etisk linje i Turkcell bör man fundera på om man överhuvudtaget ska vara engagerad i bolaget.

För ett par år sedan avslöjade SVT:s Uppdrag Granskning att Teliasonera samarbetar med säkerhetstjänster i några av världens hårdföraste diktaturer. Bland annat i Uzbekistan och Vitryssland där teleoperatörerna används av regimen för att spåra, kartlägga och avlyssna människor som är kritiska mot hur landet styrs.

Fakta Chartyja 97

Visa

Chartyja 97 är en oppositionell nyhetssajt med starka kopplingar till den vitryske oppositionspolitikern Andrej Sannikov som var en av oppositionens främsta kandidater i den vitryska presidentvalet 2010.

Sannikov dömdes till fem års fängelse 2011 anklagad för att ha organiserat massupplopp, men släpptes 2012 efter att ha benådats av Alexander Lukasjenka.

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer