Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör journalisten Hugo Ewald berätta mer om informationskriget i klippet. Foto: Martin Ekelin, skärmdump

Så blir sociala medier ett redskap i krig

Uppdaterad
Publicerad

Samtidigt som kriget pågår i Ukraina, har sociala medier seglat upp och blivit ett viktigt redskap i krigföringen. Virala memes och tweets som kommenterar invasionen delas i en oändlig mängd och sägs vara början på ett informationskrig för att fånga västvärldens förtroende.

– Sedan konflikten intensifierats har det blivit betydligt mer kaxigt och ungdomligt, säger Hugo Ewald, faktaredaktör på Dagens Nyheter.

På Ukrainas officiella twitterkonto @Ukraine uppdateras det dagligen om vad som sker i landet, bilder som adresserar och skämtar om Ryssland och den pågående konflikten.

Enligt den brittiska tidskriften The Economist är det här en del av en medveten och allt mer inflytelserik mediestrategi från Ukrainas sida.

– Här ser man Stephen King som har lagt upp en bild där han stöttar Ukraina och de delar den här bilden och skriver “Vi kommer klara det här för din skull Stephen”, säger Hugo Ewald, faktaredaktör på Dagens Nyheter.

Han har följt hur Ryssland och Ukraina använder sig av sociala medier och han menar att Ukraina inte bara utvecklat sitt personliga tilltal, men att deras inlägg också gett tydliga resultat.

Bad Elon Musk om hjälp

I förra veckan bad Ukrainas vice president Mykhailo Deforov Teslas vd och grundare Elon Musk om hjälp med satelliter och det dröjde inte länge innan Musk svarade.

– Det är svårare att säga nej till hans krav när man vet att miljoner människor ser det här, säger Hugo Ewald.

Ukrainas president Volodymyr Zelensky, sägs också vara ett av skälen till det ökade aktiviteten i sociala medier. Presidenten publicerar dagligen flera inlägg och videoklipp på både engelska och ukrainska där han bland annat taggar internationella ledare. Men redan innan invasionen var han ett av världens mest följda statsöverhuvuden med sina 13.5 miljoner följare.

”Ryssland har redan förlorat”

På Ryssland officiella twitterkonto syns inget tecken på ett pågående krig. Istället delas bilder och filmer som visar upp hur vackert landet är, men i kommentarsfälten delas det däremot ständigt nya bilder av förödelsen i Ukraina.

– Det har pratats om hur skickliga Ryssland är nätpropaganda. Men tittar man på sociala medier så framstår Ryssland som förlorare, säger Hugo Ewald.

Hör journalisten Hugo Ewald berätta mer om informationskriget i klippet ovan.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer