Den europeiska editionen av den anrika tidningen Wall Street Journal (WSJ) har under flera år dopat sin egen upplaga, genom att låta externa företag köpa upp hela 41 procent av upplagan, i utbyte mot exempelvis positiva artiklar i tidningen. Det uppger tidningen Journalisten.
Vrakpriser & byten
Bland annat har Wall Street Journal samarbetat med europeiska företag som sponsrar seminarier för universitetsstuderande. Tidningen publicerade sponsorernas namn i en särskild del av tidningen, i utbyte mot att sponsorerna köpte stora kvantiteter av WSJ för vrakpriser som 1-5 cent styck. Sedan delades tidningarna ut gratis bland studenter.
Dessutom har WSJ skrivit sponsrade artiklar och via bulvanföretag i Indien och Belgien köpt sina egna tidningar, för att höja upplagesiffran och locka annonsörer.
Fusk med 31.000 tidningar
Förra året stod sådan ”sponsrad distribution” för 41 procent av Wall Street Journals totala upplaga i Europa. Det rör sig om 31.000 av totalt 75.000 tidningar, skriver Journalisten.
Det är den brittiska tidningen The Guardian som har avslöjat det invecklade fusket – som började redan i januari 2008. Nu har Wall Street Journal brutit de tveksamma avtalen, men Rupert Murdochs medieimperium News Corp kan addera ännu en skandal till arkivet.
I tisdags valde Wall Street Journals Europachef Andew Langhoff att avgå på grund av händelserna.
Kulturnyheterna