Gruppen Voices in Entertainment uppmanar kändisar att bära vita rosor på Grammy-galan för att stötta Time's Up-rörelsen Foto: TT/AP

Vita rosor ska stötta Time’s Up-kampanjen på Grammy-galan

Uppdaterad
Publicerad

Den fortsatta Time’s up-manifestationen mot sexuella övergrepp och ojämställda arbetsvillkor i underhållningsbranschen byter färg. Inför Grammy-galan på söndag uppmuntras kändisar till att bära en vit ros på röda mattan.

På Golden globe awards tog en röd matta med svartklädda stjärnor över den globala medierapporteringen. Inför söndagens Grammy-gala i New York uppmanar gruppen Voices in entertainment, bestående av kvinnor inom musikindustrin, kändisar att bära en vit ros på röda mattan istället.

I brevet från Voices in entertainment står det att den vita rosen symboliserar hopp, fred och motståndskraft, och att det är därför de valt den som Time’s up-markör.

Under måndagens svenska Guldbaggegala blev röda mattan en scen för det svenska uppropet Tystnad tagning, där kvinnliga skådespelare anlände hand i hand, svartklädda till ljudet av trummor.

Den amerikanska Grammy-galan äger rum 28 januari på Madison Square Garden i New York. I svensk tid sänds den under tidig måndagsmorgon 29 januari.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.