Den 28 maj är Youtubes officiella tioårsdag. Då lanserades betaversionen av sajten.
2015 har ”tuben” som satte videoklipp på den breda nätkartan över en miljard unika besökare varje månad. Ett antal som ökar stadigt.
Måns Jonasson är it-expert och webbansvarig på Internetmuseum.
– Det är intressant att prata om Youtubes betydelse för internet och populärkulturen, säger han.
– Innan Youtube kom var det väldigt komplicerat att se videos på nätet. Man behövde installera en plug, eller två, eller tre. Det var dålig kvalitet, det behövde buffra. Video var ingenting man använde. Youtube ställde allt det på huvudet. Vem som helst kunde börja ladda upp videor, oavsett format.
Återupplivade musikvideon
När det blev tekniskt enkelt att använda video på nätet, växte intresset för filmklippen som uttryckssätt.
– Ibland när man pratar om internet säger man att det går sju år på ett vanligt år. Med Yotube känns det som tio, därför känns det som att det är en evighet sedan Youtube startade. Nu finns det videor överallt. Varenda tidning och webbsida använder sig av det. Musikvideon har fått ett uppsving tack vara Youtube. Där återuppstod den efter att ha dödförklarats när MTV tappade, säger Måns Jonasson.
Youtube-humor
En plattform där alla har möjlighet att synas har bidragit till demokratisering, tycker han. Humorscenen är ett tydligt exempel.
– Youtube har tagit sig in i vårt kulturella medvetande och blivit en del av vår referensram. Numera finns det ”Youtube-humor”. I början när Youtube kom svämmade nätet över av riktigt, riktigt dålig komik. Men det fanns också några guldkorn. Någonstans sitter det liksom någon i någon stuga och är skitbra. Vi har fått Youtube-stjärnor. Den idén var helt främmande för tio år sedan, att folk skulle bli kända genom internet.
Föder stjärnor
Från Sverige har Felix ”Pewdiepie” Kjellberg blivit ett internationellt fenomen, genom att filma sitt datorspelande, och Gina Dirawi har gått från att publicera korta sketcher med sig själv till att leda Sveriges största tv-program.
I framtiden tror Måns Jonasson att Youtube kommer att satsa mer på längre videoformat.
– Bli ett alternativ till tv:n. De kommer att vilja tävla med Netflix och bli en kanal för mer drama och musik. Satsa på att bygga ämneskanaler för att hitta nya tittare. Och så tror jag att de kommer att satsa mer på live, säger han.