Titanic II kommer inte att bli en alldeles exakt kopia av Titanic. Moderna regler gör att fartyget måste vara något bredare och utrustas med en mängd tekniska finesser som stabilisatorer. Foto: Scanpix/Blue Star Line

Svensk design på nya Titanic

Uppdaterad
Publicerad

Om tre år ska Titanic II – en kopia av sin olycksdrabbade namne från 1912 – ut på jungfrutur. Ett svenskt företag får vara med att designa inredningen.

Svenska Tillberg Design of Sweden har fått det något uppseendeväckande uppdraget att hjälpa till att utforma inredningen på Titanic II. Fartyget ska stå klart om tre år.

Ett prestigeprojekt...

Det kan låta utmanande, för att inte säga smått makabert, att fartyget som blev så många människors iskalla grav, nu ska ses segla på världshaven igen. Men Fredrik Johansson på Tillberg design verkar ändå nöjd:

– Vi tycker det är jättespännande att få arbeta med Blue Star Line och med ett så ovanligt spännande och prestigefullt projekt, skriver han i ett uttalande på företagets hemsida.

Tillberg design arbetar med inredning av såväl fastigheter som fartyg och har bland mycket annat varit med om att rita delar av inredningen till Cunardrederiets stora kryssningsfartyg Queen Mary 2.  

...eller ett bisarrt projekt?

Mannen bakom Titanic II heter Clive Palmer och beskrivs ofta som en minst sagt excentrisk australiensisk miljardär som har en serie misslyckade megaprojekt bakom sig. Några av de mer välkända var hans försök att skapa en dinosauriepark för underhållning och ett kommersiellt zeppelinarrederi.

Många är också skeptiska till hans Titanicprojekt av flera skäl. Dels ses tanken på att bygga en kopia (låt vara anpassad till moderna säkerhetskrav) av Titanic som osmaklig med tanke på de 1514 människor som omkom. Dels ifrågasätts både ekonomin bakom projektet och kompetensen hos det kinesiska varv som pekats ut som byggare av det nya fartyget. Kanske får Titanic II förbli en väldesignad dröm – önskedröm för några, mardröm för andra.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.