Ur svensk synvinkel finns en världspremiär som vissa kanske finner extra intressant, nämligen Volvos nya mellanklassbil V40. Den ska konkurrera i den stenhårda så kallade ”golfklassen” nämligen mellanstora bilar eller stora småbilar, som Volkswagen Golf, Ford Focus, Audi A3 och BMW 1-serie.
V 40 som ersätter de nuvarande modellerna C30, S40 och V50 är en fyradörrars halvkombi. Den kommer att säljas med fem bensinmotorer, mellan 150 och 254 hästkrafter, samt med tre dieselmotorer på mellan 115 och 177 hästkrafter. Den snålaste modellen blir den med dieselmotor på 115 hästkrafter. Då blir bränsleförbrukningen 0,36 liter per mil och koldioxidutsläppet 94 gram per kilometer.
Föreningen Gröna Bilister, underkänner bilen ur miljöaspekt. Volvos snålaste variant släpper idag ut 99 gram koldioxid per kilometer.
-Att bara förbättra sig med fem gram är för dåligt. Det är jag besviken på, säger Mattias Goldman, talesperson för Gröna Bilister till TT:s utsände i Genève.
Volvo V40.V 40 kommer att tillverkas i Volvos fabrik i belgiska Gent och företaget räknar en försäljningstakt på 90.000 bilar per år.
Volvo är ju förknippat med säkerhet och antalet krockkuddar är därefter. För första gången någonsin kommer V40 att ha en krockkudde under motorhuven. Tanken är att krockkudden ska lösas ut och lyfta motorhuven, för att skydda vid en fotgängarkollision. Räkna med att fler tillverkare hakar på den trenden. När det gäller en kommande version med hybriddrift eller eldrift ger däremot Volvo inga svar i dagsläget.
Använder aluminum
En av de vassaste konkurrenterna till V40 blir nya Audi A3, som självklart också finns på plats. Nya Audi A3 blir en riktig lättviktare, tack vare att flera delar av bilen nu är byggda i aluminium. Bilen väger in på 1175 kilo, 80 mindre än nuvarande modell. Låg vikt betyder lägre förbrukning och med en snål dieselmotor under huven pressas förbrukningen ner till 0,41 liter per mil, en idag inte enastående låg siffra.
Audi A3.Koldioxidutsläppet blir 106 gram per kilometer och längre väntar gasdrivna versioner samt en hybridversion.
Audikonkurrenten Mercedes visar upp sin nya A klass, som till skillnad från tidigare blir A-klassmodeller har et mer konventionellt utseende. Bilen är en direkt konkurrent till Audi A3 och Volvo V40 och som alla biltillverkare med självaktning erbjuds också den med snåla dieselmotorer under huven.
Trenden med snåla dieselmotorer och hybrider, samt laddhybrider och elbilar har varit rådande i bilvärlden ett par år. Ingenting tyder heller på att trenden är på väg att brytas. När det gäller laddhybrider och elbilar går försäljningen trögt, speciellt i Sverige. Men att det finns framtidstro visas genom att laddhybriden Opel Ampera utsetts till ”Årets bil” av en rad tunga europeiska motortidningar.
Tuff tid
Den globala bilmarknaden lider av överkapacitet och många tillverkare haltar fortfarande efter den ekonomiska krisen 2008 som slog hårt mot bilindustrin. Trots det siktar alla som vanligt mot framtiden. Den japanska tillverkaren Nissan uppgav idag att de kommer att investera drygt 1,4 miljarder i deras fabrik i Sunderland i Storbritannien och samtidigt sade BMW att de förväntar sig att öka försäljningen i år.
Ferrari F12 Berlinetta.Det mest iögonfallande är trots allt de läckra sportbilarna som visas upp. Italienska Ferrari visar upp helt nya F 12 Berlinetta. Ett riktigt fullblod med en V12 motor på 6,3 liter och 740 hästkrafter. Fartresurserna är hiskeliga liksom prislappen, som kommer att ligga på långt över två miljoner kronor. Bilen är knappast något för oss dödliga vardagsbilister med miljö och ekonomi i tankarna, men läcker är den onekligen. Läcker är också Lamborghinis konceptbil Aventador J, en taklös, fyrhjulsdriven best, bestyckad med en V12 motor på 700 hästkrafter.
En snackis
Bentley Exp 9F.Något som det surrats om länge på forum, bloggar och sajter är en SUV från den brittiska lyxbilstillverkaren Bentley. Nu är ryktena verklighet och i företagets monter vissas konceptbilen Exp 9F upp. Liksom andra modeller är Exp 9F, ursäkta uttrycket, en orgie i lyx, läder, ädelträ och kraftiga motorer. Av bilder att döma ser den mer eller mindre produktionsfärdig ut och en kvalificerad gissning är att den om inte en allt för avlägsen framtid kommer att rulla på vägarna.
Sammanlagt finns 260 utställare på plats och 180 nya modeller visas upp. Bilsalongen i Genève är den 82:e i ordningen och pågår fram till och med 18 mars.