Sedan förra året är det möjligt för patienter och närstående att skicka in klagomål direkt till vården. Daniella Djerfi i Skåne är en av dem som nyligen gjort det, efter att ha sökt vård för din dotter i början av juni.
Blev inlagda på akuten
Vårdpersonalen skrattade åt henne när hon berättade att hennes dotter hade hög feber och de tog inga prover. Efter att ha sökt sig till olika vårdenheter i flera dagar visade det sig att dottern hade njurbäckeninflammation och början till blodförgiftning och de blev inlagda på akuten.
– Jag tycker att de borde lyssna bättre och ta en på större allvar, säger Daniella Djerfi.
Många klagar på kommunikationen
Efter att ha klagat direkt till den berörda avdelningen fick hon svar från verksamhetschefen att bemötandet inte ska brista.
Just kommunikationen är något som en stor del av klagomålen som patientnämnderna tar emot handlar om.
Efter sommaren släpper Inspektionen för vård och omsorg en rapport om just delaktighet och information i vården, som bygger på patientnämndernas sammanställningar. Det här underlaget kan sedan vården använda sig av för att förbättra kommunikationen med patienterna.