Förra året skickades drygt 36 300 klagomål in till patientnämnderna, jämfört med drygt 37 100 under 2017. Det visar en sammanställning som SVT Nyheter gjort av patientnämndernas siffror på klagomål i vården.
Det klagar patienter mest på
I tolv regioner har antalet klagomål ökat. Medan det minskat i nio regioner. Sedan 2018 kan patienter och anhöriga även klaga direkt till vården.
Patienter och anhöriga klagar mest på vård och behandling, men den andra stora delen handlar om delaktighet och information i vården.
– Patienterna vill bli lyssnade på och tagna på allvar, säger Anne-Marie Scholander, förvaltningschef på patientnämnden i Skåne.
Ska förbättra kommunikationen
Efter sommaren släpper Inspektionen för vård och omsorg en rapport om just delaktighet och information i vården, som bygger på patientnämndernas sammanställningar. Det här underlaget kan sedan vården använda sig av för att förbättra kommunikationen med patienterna.
– Det skulle underlätta för vården om just informationen blev så bra som möjligt. Risken är annars att patienterna känner sig oroliga och kontaktar vården igen. Då får vården mer att göra, säger Anne-Marie Scholander.