Anne-Marie Scholander, förvaltningschef för patientnämnden i Skåne, berättar om vad patienter och anhöriga mest klagar på i vården. Foto: TT/SVT

Många klagar på vården: ”Patienterna vill bli lyssnade på”

Publicerad

Varje år klagar över 30 000 patienter och anhöriga på vården. Men sedan förra året är det något färre ärenden hos patientnämnderna, på grund av den nya lagstiftningen som gör det möjligt för patienter att klaga direkt till vården. I år ligger fokus på delaktighet och information i vården i en ny rapport från Inspektionen för vård och omsorg.

Förra året skickades drygt 36 300 klagomål in till patientnämnderna, jämfört med drygt 37 100 under 2017. Det visar en sammanställning som SVT Nyheter gjort av patientnämndernas siffror på klagomål i vården.

Det klagar patienter mest på

I tolv regioner har antalet klagomål ökat. Medan det minskat i nio regioner. Sedan 2018 kan patienter och anhöriga även klaga direkt till vården.

Patienter och anhöriga klagar mest på vård och behandling, men den andra stora delen handlar om delaktighet och information i vården.

– Patienterna vill bli lyssnade på och tagna på allvar, säger Anne-Marie Scholander, förvaltningschef på patientnämnden i Skåne.

Ska förbättra kommunikationen

Efter sommaren släpper Inspektionen för vård och omsorg en rapport om just delaktighet och information i vården, som bygger på patientnämndernas sammanställningar. Det här underlaget kan sedan vården använda sig av för att förbättra kommunikationen med patienterna.

– Det skulle underlätta för vården om just informationen blev så bra som möjligt. Risken är annars att patienterna känner sig oroliga och kontaktar vården igen. Då får vården mer att göra, säger Anne-Marie Scholander.

Så klagar du på vården

  • Från och med den 1 januari 2018 är vården själv huvudansvarig för att ta emot och besvara klagomål. Men det går även fortsatt att skicka in synpunkter till patientnämnden, som stöttar patienter och närstående i klagomålsprocessen.
  • Tidigare kunde patienter även vända sig direkt till Inspektionen för vård och omsorg, men sedan förra året ska klagomål först utredas av vården.
  • Patientnämnden finns i alla regioner i Sverige och hit kan patienter som har synpunkter på vården vända sig via mejl eller telefon.

Källa: Patientnämnderna och Inspektionen för vård och omsorg

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.