Dolda kostnader i parkeringsappar irriterar

Publicerad

Dolda avgifter, faktura som standardval och oklara villkor – det hör till de vanligaste klagomålen när vi använder parkeringsappar för att betala för parkeringsplatser.

Det kommer in ungefär en anmälan till Konsumentverket var tredje dag från människor som framför kritik mot företag som sköter parkeringar.

Efter att Konsumentverket förra året granskat branschen utövar myndigheten nu tillsyn mot de företag där problem kvarstår. Ett företag som enligt Konsumentverket inte rättar sig efter reglerna om marknadsföring är parkeringstjänsten Apcoa.

Dolda avgifter

På skyltar vid parkeringarna marknadsför sig företaget med ”inga dolda avgifter”, trots att kunden får betala en serviceavgift. Avgiften framgår först i appen.

Fredrik Westergård, operativ chef, anser att Apcoa är tydliga om serviceavgiften. Bolaget för just nu en dialog med Konsumentverket.

– Visar det sig att vi behöver kommunicera på ett annat vis än vi gör nu, så kommer vi självklart att följa konsumentverkets rekommendationer och riktlinjer.

Faktura som standardval

Parkeringsappen Parkster har fått in klagomål för att faktura är förvalt som betalmetod. Detta sker trots att det numera finns en lag som säger att kreditköp inte får vara det första alternativet vid köp på nätet, om det går att betala direkt.

Enligt Lars Andersson, operativ chef på Parkster, föredrar många kunder fakturor.

– En del av våra kunder är ovilliga att uppge kortuppgifter av olika skäl och tycker att den metoden är krångligare än faktura.

Svårtillgängliga villkor

I dag kan det finnas flera olika betalningsmöjligheter för en och samma parkeringsplats och kostnaden kan variera beroende på vilket företag och betalsätt som används.

Ett sådant system ställer höga krav på betaltjänsterna men i dag är informationen för svårtillgänglig, säger Maria Wiezell, konsumentvägledare vid den ideella organisationen Sveriges konsumenter.

– Konsumenten ska inte behöva lusläsa allt i appen i en stressig parkeringssituation, all viktig information ska finnas på skyltarna.

I videon ger Maria Wiezell tips på hur du undviker parkeringsstrul.

Vanliga klagomål till Konsumentverket

  • Otillräcklig information på skyltar och parkeringsautomater om villkoren för parkeringen.
  • Vid betalning via app och sms är det är svårt att förstå hur och när betalningen ska göras.
  • Vissa klagomål kommer från konsumenter som upplever att de hålls ansvariga för brister som berott på tekniska fel i parkeringsbolagens system.

Just nu  utövar Konsumentverket en särskild tillsyn mot företag i branschen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.