Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Ny fordonsskatt bakom rekord 2019 – spås orsaka nedgång 2020 Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT /Markus Ljungholm/SVT

Ny fordonsskatt bakom rekord 2019 – spås orsaka nedgång 2020

Uppdaterad
Publicerad

Bilåret 2019 blev det tredje bästa någonsin för nyregistreringar av personbilar – och i december slogs månadsrekord. Men samma villkor som orsakade toppen kan också få siffrorna att dala i år, enligt branschorganisationen BIL Sweden.
– Många passade på att registrera personbilar före årsskiftet för att undvika den nya fordonsskatten, säger vice vd Jessica Alenius. 

BIL Swedens prognos för 2019 var 335 000 nyregistrerade personbilar i Sverige, en minskning med drygt fem procent jämfört med året innan. Men siffrorna överträffades och året blev det tredje bästa någonsin. 

I december slogs även rekord för månaden, med en ökning på 108 procent jämfört med december 2018.

Nyhet i fordonsskatten

En anledning till rekordet är att regeringen meddelade att en ny och strängare testmetod för bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp, WLTP, skulle införas i Bonus malus-systemet, vilket innebar en höjning av fordonsskatten för de flesta nyregistrerade bilarna från och med första januari i år. 

Av samma anledning spår BIL Sweden en nedgång på marknaden 2020, med en totalmarknadsprognos på 330 000 nyregistreringar. 

– Det är en liten minskning till följd av konjunkturavmattningen vi ser framför oss, men även för att Bonus malus-systemet kommer att påverka framför allt första kvartalet då många passade på att registrera sina personbilar före årsskiftet för att undvika den nya skatten, säger Jessica Alenius på en pressträff.

Tre ”megatrender”

Fordonsindustrin befinner sig i en stor omställning, som enligt BIL Sweden drivs av tre megatrender. Den första handlar om klimatet och vad bilarna ska köras på: 

– Vi byter drivlina och går mot renare bilar. Elektrifieringen har stort fokus här, men också ökade biodrivmedel, säger Jessica Alenius.

Den andra handlar om säkerhet och en automatisering av fordonen. 

– Syftet är att förhindra trafikolyckor. Nio av tio olyckor i världen beror på den mänskliga faktorn.  

– Den tredje trenden är delningsekonomin, där vi försöker nyttja fordonen på ett bättre sätt. 94 procent av tiden står fordonen still och det här behöver vi försöka ändra på.

Fler laddbara bilar

Att störst fokus ligger på elektrifieringen märktes av i fjolårets siffror då nyregistreringen av laddbara personbilar, det vill säga elbilar och hybridbilar, ökade med 39 procent. Andelen var 11,4 procent, jämfört med 8,2 2018. 

För 2020 väntas en kraftig uppgång, där prognosen för andelen laddbara bilar ligger på 30 procent av totalregistreringarna. 

Syftet med Bonus malus-systemet är att öka andelen miljöanpassade fordon och bidra till att uppnå målet om en fossilfri fordonsflotta. Systemet innebär att miljöanpassade fordon med relativt låga utsläpp av koldioxid premieras med en bonus, medan fordon med relativt höga utsläpp av koldioxid belastas med högre skatt.

Bonus malus-systemet gäller för nya personbilar klass I och II (husbilar), lätta bussar och lätta lastbilar. När det gäller personbilar klass II finns det ingen övre gräns på totalvikten.

Källor: Transportstyrelsen

2019

Nyregistrerade personbilar: 355 704

Andel laddbara personbilar: 11,4 procent

Nyregistrerade lätta lastbilar på högst 3,5 ton: 53 347

Nyregistrerade tunga lastbilar över 16 ton: Rekordantalet 6 642

Prognos 2020

Nyregistrerade personbilar: 330 000

Andel laddbara personbilar: 30 procent

Nyregistrerade lätta lastbilar på högst 3,5 ton: 47 000

Källa: BIL Sweden

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer