Foto: TT

Brist på laddstolpar hotar elbilmarknaden

Uppdaterad
Publicerad

Fler bilmärken satsar stort på framtidens bil, el-bilen. Men hur ser förutsättningarna ut för Sverige? Kan en eventuell el-bils-boom hanteras?

Flera stora biljättar satsar på, vad många tror är, framtidens bil – el-bilen. Bland annat ska Volvo Cars samtliga nya bilar som lanseras från och med 2019 vara utrustade med en elmotor och den annars dyra Tesla kommer med en modell som ska vara billigare för konsumenterna.

Infrastruktur nära hemmet

I Sverige finns i dag cirka 1000 laddstationer för el-bilar och elhybrider. Men publik laddning utgör bara en mindre del av den laddade energin som behövs och anses vara ett komplement till icke-publik laddning.  Alltså laddning i samband med hemmet.

LÄS MER: Kan ta över taxitrafiken

I dag ser det bra ut med laddstationer anser Anders Lewald, samordnare på Energimyndigheten. Det finns publika laddstationer för de elbilar som idag åker på svenska vägar.

– Idag ser det ganska bra ut för de allra flesta men det finns vissa problem för människor som bor i lägenhet.

– Fördelen med en elbil är att man laddar där man stannar, så man behöver inte åka för att ladda. Men då måste det finnas en laddplats där. Så där jag står på natten eller under dagen det är där det behöver finnas laddare, säger Anders Lewald.

Bonus malus

Nuvarande regering och den tidigare har höga mål. 2030 vill man ha minskad klimatpåverkan från inrikes transporter med 70 procent men också ett mål om en fossiloberoende fordonsflotta.  En del i det är klimatklivet. En satsning där man som organisation på olika nivåer kan söka pengar för att bygga laddstationer.

LÄS MER: Klimatvärsting till batteri

Det högsta bonusbeloppet på 45 000 kronor ges till de bilar som släpper ut noll gram koldioxid. Det lägsta bonusbeloppet på 7 500 kronor ges till bilar som släpper ut högst 60 gram koldioxid. Gasbilar får en bonus på minst 7 500 kronor.

För bensin- och dieseldrivna lätta fordon föreslås en förhöjd fordonsskatt (malus) under de tre första åren. För fordon som kan drivas med etanol eller annan gas än gasol tas ingen malus ut.

– Förslaget är en del av regeringens offensiva politik för att få ner utsläppen i transportsektorn. Nu när vi har en hög nybilsförsäljning är det viktigt att vi har kraftfulla styrmedel som styr åt rätt håll. Bonus-malus ska se till att det är lätt att göra rätt när man väljer vilken bil man ska köpa, säger miljöminister Karolina Skog.

”Det är ett riggat system”

Redan under alliansregeringen kom det flera initiativ. Idag är man för det uppsatta målet men anser att regeringen överfinansierar med bonus-malus.

– Det är ett riggat system för att dra in skattepengar som även drabbar och skattar den redan befintliga bilisten, säger Johan Hultberg (M) miljöpolitisk talesperson.

– Bonus-malus måste vara ett verktyg att påskynda omställningen fordonsflottan och inte för att dra in skattepengar, säger han.

Motormännen kritiska

Motormännen menar att det idag inte finns tillräckligt med möjligheter för bilister med elbil eller de som funderar på att skaffa en.

– Det ska vara lika enkelt att hitta en laddstolpe som det är att hitta en bensinmack och det är det inte dag, säger Fredrik Daveby, VD på Motormännen

Motormännen menar att man inte tänker ur praktisk synpunkt. De håller med om att hemmaladdningen är en central del i utvecklingen om man ska nå målen med fordonsflottan.

– Det måste vara praktisk och säkert att ladda på hemmaplan, som det är idag är det för dyrt även för dom som har en plats. Det måste även vara försvarbart rent ekonomiskt.

Lösningen finns i Norge menar motormännen. Det ska vara ekonomiskt försvarbart att köpa en elbil.

– Skippa trängselskatten, låt elbilister åka i bussfilen, det finns mängder av sätt att stötta dom som går bräschen för en elbil, säger Fredrik Daveby

– Man måste göra det förmånligt för företagen att köpa elbil för att de senare ska komma ut på andrahandsmarknaden, säger han.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.