Elbilens batteri kan vara en klimatvärsting

Uppdaterad
Publicerad

Tillverkningen av batterier till elbilar är ett för många okänt klimatproblem. Ny svensk forskning visar att tillverkningen av ett elbilsbatteri kan motsvara utsläppen att köra en dieselbil upp till 25 000 mil.

Elbilsrevolutionen är på gång på riktigt. Hittills i år dominerar för första gången elbilar och hybrider försäljningen av miljöbilar. Men ny svensk forskning sätter fingret på en stor klimatbelastning hos elbilarna – tillverkningen av batterier. 

Alla bilar kräver mycket energi och klimatpåverkan vid tillverkning – oavsett bensin-/dieselbil eller en elbil. Men på elbilarna tillkommer batteriet som kan vara en riktigt klimatvärsting.

TV: Elbilens batteri kan vara en klimatvärsting

För elbilar med stora batterier kan det i extrema fall ta upp till 20 år normalkärning, innan elbilen totalt ger klimatfördelar jämfört med en snål dieselbil.

Utsläpp på fem ton koldioxid

Forskningsrapporten från svenska miljöinstitutet IVL, menar att en genomsnittlig batteritillverkning ger klimatutsläpp motsvarande 150-200 kilo CO2 för varje kilowattimme batteri. Och dagens elbilar har batterier på 30 till uppemot 100 kilowattimmar. Många tillverkare sätter in allt större batterier för att konkurrera med längre räckvidd utan att batteriet behöver laddas. Men miljömässigt är de stora batterierna betydligt mer problematiska.

LÄS MER: Omöjligt ladda elbil i flera områden

Forskarna har gått igenom livscykelanalyser på batterierna och deras beståndsdelar. Från gruvor och smältverk för nickel, litium och andra ämnen till energiförbrukning i fabriken där batterierna tillverkas.  

En vanlig elbil av den mest sålda storleken, som har batterikapacitet att köra kanske 20-25 mil i realistiska förhållanden, har ett batteri på 25-30 kWh. Tillverkningen av batteriet har då gett utsläpp på fem ton koldioxid. Det motsvarar förbränning av drygt 2.000 liter diesel.  Därmed kan man köra en snål dieselbil 4- 5.000 mil med mindre utsläpp än batteriet i elbilen orsakat, innan bilen ens lämnat fabriken.

– Fem ton utsläpp, på ett sådant batteri. Det kan en normalbilist köra en snål dieselbil med i flera år, säger Mats-Ola Larsson som är expert på mobilitet på IVL, som gjort studien.

LÄS MER: Allt fler väljer att köpa elbil

Och ju större batterier, desto större klimatpåverkan.

Genomsnittlig tillverkning

En bil som skall klara 50-60 mils körning utan laddning, har batteri på uppemot 100kWh, vilket kan ge upphov till 15-20 ton klimatutsläpp under tillverkningen. Då kan en snål diesel rulla 15-20 000 mil, på samma klimatutsläpp som elbilen haft bara för att producera batteriet,

– Det blir mycket. Och det blir naturligtvis mycket mer än många tänk sig som köper en elbil, säger Mats-Ola Larsson. 

Renault och Tesla som säljer de flesta bilar som bara går på el i Sverige vill inte bli intervjuade om studien. Forskarna understryker att man inte studerat batterier för något specifikt märke, och vill därför inte uttala sig om specifika bilmodeller.  Man talar om ”genomsnittlig” tillverkning av elbilsbatterier generellt. 

Toyota är sen länge marknadsledande på laddbara batterier- mest i hybrider och laddhybrider. Deras bilar har alltså mindre batterier, men deras talesperson Bengt Dahlström, tycker siffrorna i studien är rimliga, och han menar att batteriernas utsläpp vid tillverkning är en avgörande fråga för hur klimatvänlig en elbil är i praktiken.

– Denna klimatpåverkan av batterierna har gått lite under radarn. Det är ett område vi i branschen behöver jobba på att minska klimatpåverkan vid tillverkning.

Alltid en stor fördel lokalt

En Dieselbil kan dessutom redan i dag tankas med en ”miljödiesel” där 40-50 procent av råvaran är biologiska förnyelsebara oljor. Samma dieselbil får då ännu lägre klimatpåverkan. I Extremfallet kan en diesel då köras 25 000 mil (15-20 års körning för normalbilisten) med samma mängd klimatutsläpp som tillverkningen av ett elbilsbatteri på 100 kilowattimmar. 

Men dessa jämförelser gäller bara klimatutsläppen. Elbilen har alltid en stor fördel lokalt eftersom den varken släpper ut partiklar eller avgaser, som alla förbränningsmotorer gör, även när man tankar med förnyelsebara bränslen.

Forskarna på IVL tycker därför inte deras studie är skäl att ifrågasätta elbilsrevolutionen. Men dom påpekar att ur ett livscykelperspektiv kan det slå snett om man skrotar en fungerande bil i förtid, av miljöskäl. De påpekar miljöfördelarna med att undvika alltför stora batterier. Och de vill se ett större tryck från samhälle och konsumenter på bilföretagen så att de tillverkar batterier på ett mer klimatvänligt sätt. 

– De här stora utsläppen går att få bort, om man till exempel väljer klimatvänlig el i tillverkningens processer gör det stor skillnad, säger Mats Ola Larsson.

Krav på tillverkningen

Från branschen har man poängterat att den svenska forskningsstudien, ”tittar i backspegeln”.  Beräkningarna bygger på studier av batteritillverkningen så som den har sett ut några år tillbaks.

Och utvecklingen går fort, många tillverkare menar att de jobbar intensivt på mer klimatanpassad produktionen. Elbilstillverkaren Tesla bygger en ny fabrik som enligt marknadsföringen helt skall drivas med solel, tex. Det finns planer på batterifabrik i Sverige, där vi ju har nästan helt fossilfri el i nätet, vilket skulle ge goda förutsättningarna till mycket lägre utsläppsnivåer.

– Våra studie säger inte att det är fel att satsa på elbilar. Men om vi ställer krav på tillverkningen så kan miljöfördelarna bli ännu större, säger Mats-Ola Larsson på IVL.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.