Det är stark tillväxt för den svenska ehandeln. Foto: TT

E-handeln ökar takten

Publicerad

Ökad digitalisering, teknisk mognad hos befolkningen och rekordlåg ränta är några av faktorerna bakom den starka tillväxten för e-handeln, enligt den senaste E-barometern.

Barnprylar ökar mest

Under andra kvartalet så ökade försäljningen av varor via internet med 21 procent jämfört med motsvarande period i fjol. Det kan jämföras med den totala ökningen för detaljhandeln på drygt fyra procent. Allra mest ökade e-handeln med barnartiklar och leksaker (49 procent), livsmedel (43 procent) och byggvaror (41 procent). Nästan tre av fyra tillfrågade konsumenter e-handlade under perioden och av dessa använde 20 procent sin mobiltelefon vid köpet.

Inhemsk handel ökar

Statistiken visar även att hela intäktsökningen jämfört med fjolåret har gått till inhemska e-handelsaktörer. E-handeln från utländska aktörer var i princip oförändrad under kvartalet. Det lär till stor del bero på att kronan är relativt svag, vilket gör köp på utländska sajter dyrare.

Statliga Postnord, som tillsammans med branschorganisationen Svensk Distanshandel och analysföretaget HUI Research tar fram E-barometern, räknar med kraftiga tillväxttal för e-handeln i många år framöver.

Tillväxten 2007-2014

E-handelns försäljningstillväxt under de senaste åren:

2014 – 16 procent

2013 – 17 procent

2012 – 14 procent

2011 – 11 procent

2010 – 13 procent

2009 – 8 procent

2008 – 17 procent

2007 – 24 procent

Källa: E-barometern

Tas fram en gång i kvartalet

E-barometern är en kvartalsvis undersökning som bygger på intervjuer med både företag och konsumenter.

Den senaste rapporten bygger på intervjuer med 487 detaljhandelsföretag och två konsumentundersökningar med drygt 1.100 respektive 3.000 respondenter.

E-handel definieras i undersökningen som försäljning av varor via internet till konsument. Försäljning av tjänster som resor, hotellnätter och konsertbiljetter ingår inte. Även e-handel mellan företag och mellan privatpersoner är borträknad.

Källa: E-barometern

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.