Facebook – ett draglok på Nasdaq

Publicerad

Det sociala nätverket Facebook, med dryga miljarden användare, är ett av dragloken på Nasdaq-börsen. Aktien har sedan årsskiftet lyft 15 procent. Oväntat stora annonsintäkter från mobilmarknaden är en förklaring.

Börsnoteringen i maj i fjol har ökat trycket på det sociala nätverket Facebook att slå mynt av sina tillgångar, som består av en databas med mer personlig information om människor än någon liknande källa på internet.

Detta har bland annat lett till en tjänst med vilken användare kan betala för spridning av inlägg. Därtill kommer en ny sökmotor, som lanserats i januari, bara ett par veckor före bolagets första bokslut som börsnoterat företag.

Tjänar mer

Sökmotorn ska göra det möjligt för nätverkets dryga miljarden användare att söka efter tips om prylar, filmer och restauranger bland sina Facebook-vänner. Den fick ett ljumt mottagande på marknaden. I spekulationen inför sökmotorn framgick det att marknaden vill se mer, som en Facebook-mobil.

Trots detta har ägarna, däribland cirka 2.300 svenska, kunnat glädjas åt ett kurslyft som har hållit i sig sedan bolagets oväntat starka delårsrapport för tredje kvartalet i oktober.

Pådrivande är att Facebook ser ut att tjäna mer på användarnas flytt från datorer till mobiltelefoner än väntat.

Mobilannonser kan stå för en femtedel av Facebooks intäkter i fjärde kvartalet, enligt Morgan Stanleys analytiker Scott Devitt. Det är ett lyft från 3 procent för bara ett halvår sedan.

Andra bedömare, som Merrill Lynchs analytiker, tror att mobilmarknaden står för det mesta av intäkterna redan 2014.

Stor osäkerhet

Den senaste tidens kurslyft har dragit upp Facebook-aktien över 31 dollar. Det är en bit kvar till introduktionskursen från i maj 2012 på 38 dollar. Men räknar man från bottennappet i början av september, på 18 dollar per aktie, handlar det om ett lyft på drygt 70 procent.

Kurslyftet är så stort att det nu börjar spridas teorier om bakslag.

-Det som jag hör bland sparare är att det kan vara blankningsläge, säger Claes Hemberg, sparekonom på nätmäklare Avanza.

Han ser en stor osäkerhet kring värdet på sociala medier som Facebook, då ungdomars intresse för de olika medierna i sektorn är flyktigt. Och för att det ska skapas ett bredare sug efter aktien tror Hemberg att kursen måste passera introduktionskursen på 38 dollar.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Facebooks börsintroduktion

Mer i ämnet