Passagerartrafiken är lamslagen och orden runt gapar flygplatsterminalerna tomma. Foto: Valerie Macon, TT/AFP

Flygbolagens kris allt djupare

Uppdaterad
Publicerad

Coronaviruset har försatt flygindustrin i kris, och varje dag blir den djupare. I sina försök att begränsa smittspridningen har världens länder stängt sina gränser och begränsat resandet. Uppe i skyn har passagerartrafiken i stort sett upphört.

Jean-Marie Skoglund, flygexpert på Transportstyrelsen, beskriver nedgången så här:

– Det spelar ingen roll om du pratar med flygbolag, flygplatsoperatörer eller de myndigheter som övervakar de här frågorna: Ingen har sett ett så allvarligt läge som vi upplever nu.

”Total ovisshet”

Enligt den senaste prognosen från IATA, flygbranschens egen organisation, ser årets biljettintäkter ut att minska med svindlande 3 140 miljarder kronor på grund av covid-19. Ett ras på 55 procent jämfört med 2019 och klart värre än det scenario som organisationen målade upp så sent som i slutet av mars.

Ändå bygger den prognosen på antagandet att många reserestriktioner hävs redan i sommar, något som är långt ifrån säkert.

– Problemet är att även om vissa länder skulle lätta på sina flygförbud så kommer andra behålla sina. Flygbolagen svävar i total ovisshet om vart det kommer gå att flyga, och då är det förstås omöjligt att sälja biljetter, säger Jean-Marie Skoglund.

Miljontals jobb

En svår situation för en bransch som redan före krisen hade lönsamhetsproblem. Och trots att planen står på marken, personalen är permitterad och det faktum att flera länder beslutat om stöd till flygsektorn, räknar IATA med att branschen enbart under kvartal 2 kommer ha kostnader på 610 miljarder kronor. Utan ytterligare stödåtgärder befarar man att 25 miljoner jobb kopplade till flygresande riskerar att gå förlorade globalt.

Även resenärerna ser ut att förlora ekonomiskt när flygningar ställs in. Återbetalade biljettpengar riskerar att utebli, trots EU:s regler, då flygbolagens kassor är tömda.

Osäkra värdecheckar

I ett försök att kompensera biljettinnehavarna utan att det blir så dyrt utfärdar flera flygbolag värdecheckar för framtida bokningar. Men värdet på dessa är osäkert, menar Jean-Marie Skoglund.

– Problemet är deras begränsade giltighetstid, vem vet vart det kommer gå att flyga om några månader? Osäkerheten just nu är så stor att man inte ens vet vilka bolag som kommer finnas kvar efter krisen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.