Galleriachefen: Upplevelser ska stoppa butiksdöden

Uppdaterad
Publicerad

Samtidigt som Svensk handel spår att 10 000 butiker kommer försvinna de kommande tio åren så lyckas Sveriges största galleria, Mall of Scandinavia locka besökare. Ägarbolagets Nordenchef vill bygga fler megagallerior i Sverige.

Under 20 års tid har detaljhandeln vuxit, men tuff internationell konkurrens i kombination med att allt fler handlar direkt på nätet, gör att många butiksägare har det svårt.

Organisationen Svensk handel spår att 10 000 butiker och 30 000 jobb kan försvinna från handeln de kommande tio åren.

Samtidigt har Mall of Scandinavia lyckats locka till sig omkring 15 miljoner besökare per år.

Lars-Åke ”Låke” Tollemark som är Nordenchef på Unibail-Rodamco-Westfield, företaget som äger Mall of Scandinavia och flera andra köpcenter i Sverige.

De som inte lyckas petas

Han liknar jättegallerian med Disneyland, kallar den stolt för turistattraktion och berättar om busslaster med kunder från andra städer.

En del i strategin handlar om att ständigt komma med något nytt och de butiker som inte går tillräckligt bra petas.

– Nyheter är allt och vår målsättning är att ha 20-25 nya butiker per år, säger han.

En annan strategi är att erbjuda mer än bara butiker. Förutom mängder med caféer och restauranger lockas besökare med laserspel, bowling och äventyrsgolf.

– Det är jätteviktigt med upplevelser och det kommer bara att bli viktigare över tid, säger han.

Tror på fler jättegallerior

Samtidigt som Lars-Åke ”Låke” Tollemark menar att det finns för många ”underinvesterade” köpcenter ute på landsbygden så tror han att det finns plats för fler jättegallerior.

– Man kan sätta upp en till i Göteborg och kanske en till i Stockholm, säger han.

Vad händer med Mall of Scandinavia den dagen då det byggs något ännu större och fräckare?

– Förhoppningsvis är det vi som bygger det, säger Lars-Åke ”Låke” Tollemark och skrattar.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.