Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
SVT har frågat folk på stan vad det är som gör att de väljer att handla från lågprisbutiker. Foto: Tomas Oneborg / SvD / TT / Thomas Svenson/SVT

Lågpristrend trotsar butiksdöden

Uppdaterad
Publicerad

Butiksdöd och ökad näthandel? Nej, inte överallt. Ökande inkomstskillnader och en dalande konjunktur gör att lågprishandeln växer så det knakar. Och de experter som SVT Nyheter talat med tror att lågpris kommer växa ytterligare framöver.

Detaljhandeln har det tufft. Konkurserna ökar och många mindre butiker möter hård konkurrens från såväl stora kedjor som e-handel. Men allt går inte dåligt. Lågprishandeln växer år för år och mycket talar för att trenden kommer hålla i sig när nu konjunkturen viker.

Dollarstore, Rusta, Biltema och Lager 157 är några exempel på kedjor som ökat både resultat och omsättning kraftigt de senaste åren.

Dessutom blir lågpriskedjorna fler. Kejdan Normal, som har 90 butiker i Norge och Danmark, slog sig in på den svenska marknaden så sent som förra året.

Större inkomstskillnader och svag konjunktur

Anledningarna till att lågprishandeln växer är flera.

– Det ena är att vi går mot en svagare konjunktur och att vi har större inkomstskillnader, säger Jonas Arnberg, vd på Hui research, ett företag som analyserar handeln, och fortsätter:

– Dessutom har Sverige ett lågprisutbud som inte är så utbyggt som i andra länder.

Han får medhåll av Fredrik Bergström på analysföretaget WSP.

– Dels tror jag det har att göra med växande inkomstskillnader, alla har inte jättemycket kvar när det nödvändigaste är betalt. Men det finns också en fyndfaktor som lockar alla. Att kunna handla billigt ligger i människans natur.

Låga förväntningar på service

De experter som SVT Nyheter talat med är övertygade om att lågprishandeln kommer att fortsätta växa. Medan andra delar av handeln möter hård konkurrens från e-handel finns ingen förväntan på en ”digital upplevelse” för den som beger sig till en lågprisbutik för att fynda.

– Man går dit för att man vet att det ska vara ett lågt pris. Om du går in i en annan butik på stan så har du mycket högre krav på service och sortiment. Här är kraven från kunden lägre och premissen är man gör en bra deal, säger Jonas Arnberg.

Dollarstore öppnade nyligen sin hundrade butik i Sverige och företaget planerar att fortsätta expandera. Både resultat och omsättning har ökat kraftigt de senaste åren.

Även Rusta expanderar. De senaste fem åren har omsättningen nästan fördubblats. En liknande expansion står Lager 157 för.

Kedjan Normal med devisen ”normal prices at very low prices” har 90 butiker i Norge och Danmark och har nyligen tagit steget in på den svenska marknaden.

Biltema har funnits länge i Sverige men har växt kraftigt de senaste åren. Räknat fem år tillbaka har resultatet nästan dubblerats och även omsättningen ökar.

Andra lågprisaktörer på den svenska marknaden är till exempel danska Flying Tiger och danska Søstrene Grene.

Samtidigt slår Sverige mest kända lågprisvaruhus Gekås i Ullared nya försäljningsrekord. Under en enda lördag i november såldes varor för nästan 42 miljoner kronor, vilket är den högsta månadssiffran hittills för varuhuset.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer