Detaljhandeln har det tufft. Konkurserna ökar och många mindre butiker möter hård konkurrens från såväl stora kedjor som e-handel. Men allt går inte dåligt. Lågprishandeln växer år för år och mycket talar för att trenden kommer hålla i sig när nu konjunkturen viker.
Dollarstore, Rusta, Biltema och Lager 157 är några exempel på kedjor som ökat både resultat och omsättning kraftigt de senaste åren.
Dessutom blir lågpriskedjorna fler. Kejdan Normal, som har 90 butiker i Norge och Danmark, slog sig in på den svenska marknaden så sent som förra året.
Större inkomstskillnader och svag konjunktur
Anledningarna till att lågprishandeln växer är flera.
– Det ena är att vi går mot en svagare konjunktur och att vi har större inkomstskillnader, säger Jonas Arnberg, vd på Hui research, ett företag som analyserar handeln, och fortsätter:
– Dessutom har Sverige ett lågprisutbud som inte är så utbyggt som i andra länder.
Han får medhåll av Fredrik Bergström på analysföretaget WSP.
– Dels tror jag det har att göra med växande inkomstskillnader, alla har inte jättemycket kvar när det nödvändigaste är betalt. Men det finns också en fyndfaktor som lockar alla. Att kunna handla billigt ligger i människans natur.
Låga förväntningar på service
De experter som SVT Nyheter talat med är övertygade om att lågprishandeln kommer att fortsätta växa. Medan andra delar av handeln möter hård konkurrens från e-handel finns ingen förväntan på en ”digital upplevelse” för den som beger sig till en lågprisbutik för att fynda.
– Man går dit för att man vet att det ska vara ett lågt pris. Om du går in i en annan butik på stan så har du mycket högre krav på service och sortiment. Här är kraven från kunden lägre och premissen är man gör en bra deal, säger Jonas Arnberg.