Bakgrunden till den laddade extrastämman är det ekonomiska stöd som Sverige och Danmark bistod flygbolaget med under coronakrisen 2020. Stödet godkändes av EU-kommissionen, men efter invändningar från konkurrenter villkorades godkännandet mot att SAS uppfyllde vissa krav.
– Man sade att om ni inför en mekanism som innebär att det kommer kosta lite mer i ränta för att få låna de här pengarna, då är det okej. Man ändrade förutsättningarna för att ha fått det här stödet, säger SVT:s ekonomikommentator Alexander Norén.
9,5 miljarder på spel
Det som händer nu är att aktieägarna ska ta ställning till EU-kommissionens krav.
Om man inte godkänner åtagandena skulle det kunna innebära att SAS blir skyldigt att återbetala runt 9,5 miljarder kronor, går att läsa i kallelsen till stämman. Detta då bolaget i ett sådant fall ”inte kan förlita sig” på EU:s godkännande av stödet.
Risken för att så ska bli fallet är dock liten, enligt Norén. Att SAS skulle betala tillbaka finns enligt honom inte på kartan, då man inte ens har så mycket pengar i kassan, förklarar han.
– Summan av kardemumman är att troligtvis så kommer det här att klubbas igenom.
Rekonstruktionsplan i rullning
Det betyder dock inte att framtiden för krisdrabbade SAS är säkrad. Parallellt med diskussionen om stödet jobbar bolaget för att genomföra sin rekonstruktionsplan med Air France-KLM i spetsen. Där hoppas man ha fått godkännande innan sommaren.
– Den stora grejen är att de är inne i en omstrukturering där de ska ta in nya ägare. Där är de snart vid målsnöret. Når de dit i tid blir det som händer idag egentligen passé.