Bonusen
Redan under tisdagen gick ett officiellt mail från SAS ut till alla Eurobonusmedlemma. Då försäkrade man sina medlemmar om att ”inget kommer att förändras som det ser ut nu”.
SAS har dock för avsikt att så småningom gå med i Sky Team Alliance. Detta kommer gradvis påverka vilka partnerbolag man kan tjäna poäng på, men man kommer inte förlora de Eurobonus-förmåner man har i dag, enligt SAS.
Samtidigt menar experter som SVT pratat med att SAS och Eurobonus är mindre spelare än Air France/KLM och att förhandlingarna är långt ifrån klara.
Loungerna
Många av SAS mest trogna kunder är oroliga över vad som kommer hända med Eurobonus-systemets så kallade ”lounge access”. Anders Carlsson, som är chefredaktör på Flygtorget, säger att man inte behöver oroa sig över att inte komma åt loungerna framöver. Däremot kan man behöva byta – och loungerna kan bli färre.
– KLM och Air France har naturligtvis egna lounger på sina stora flygplatser, säger han.
– Sedan är det mycket möjligt att det finns färre lounger hos Sky Team Alliance än vad det finns hos Star Alliance. Så det kan nog komma att bli färre besök.
Aktiespararna
Air France-KLM går in som nya storägare i SAS. Även den danska staten blir kvar som ägare och utökar sin ägarandel. Samtidigt avnoteras SAS-aktien från börsen, och när börsen öppnade på onsdagen hade aktien rasat med 90 procent.
Enligt bolagets uppgifter äger 250 000 personer aktier i SAS, varav 137 000 är svenskar.
Enligt SVT:s ekonomikommentator Alexander Norén betyder det här kort och gott att ”nuvarande aktieägare förlorar allt”.
– Alla nuvarande aktieägare, stora som små, blir i och med det här lottlösa, säger han.
Flyglinjerna
Ännu vet vi lite om hur de nya ägarna kommer att sköta driften av SAS och dess olika flyglinjer. Air France-KLM:s vd Benjamin Smith säger dock att bolaget ”ser fram emot att etablera starka kommersiella band med SAS.”
Till SVT säger SAS att det är ”business as usual”.
”Det nya ägarskapet påverkar inte den dagliga driften”, skriver företaget till SVT.
Flyganalytikern Jan Ohlsson menar dock att valet av nya ägare tyder på att man kommer lägga ner de linjer som inte är lönsamma – däribland en del svenska inrikeslinjer.
– KLM är stenhårda i affärer, och menar att lönsamheten har sitt pris, säger han.
– Man har pyntat in så många miljarder, och man vill inte förlora dem igen. Så nu är det dags att SAS visar vinst.