Motorjournalisten Nils Svärd på Vi Bilägare har kört elbil i tre år och har aldrig haft problem med att hitta en ledig laddare när han behövt det. Förrän under en långresa med familjen vid Kristi himmelsfärd. Då fick han en försmak av vad stora trafikhelger kan innebära när elbilarna snabbt blir fler.
– Varje gång vi behövde ladda var det kö både framför och bakom oss. Och då hade vi ändå tur, andra valde att chansa och köra vidare. Men resan från Västkusten till Stockholm tog 7,5 timmar i stället för planerade fem, och pauserna kom verkligen inte på de ställen vi behövde dem.
Nils Svärd fruktar att detta bara är början. En rad tillverkare är just nu i full färd att lansera nya elbilsmodeller riktade till massmarknaden, och senare i år väntas försäljningen öka närmast explosionsartat.
Storhelgerna utmanar
Samtidigt släpar infrastrukturen för laddning efter. Till vardags klarar sig de flesta galant med laddning hemmavid – det är när bilen ska användas på långresa det riskerar bli lång väntan vid laddstationerna.
– Den verkliga utmaningen blir storhelgerna. Då bör man som elbilist tänka till innan man ger sig ut på långresa med barnen och försöka tajma den så att man inte åker samtidigt som alla andra.
Det första stresstestet lär komma nu till midsommar. Än värre befarar Nils Svärd att det blir efter årsskiftet, då antalet elbilar på de svenska vägarna väntas ha ökat från dagens knappt 80 000 till över 100 000.
– Jag bävar för stugbytardagarna på sportlovet, när tusentals elbilar på väg till och från fjällen ska laddas utmed glesbygdsvägarna. Särskilt som takboxar och kyla gör att räckvidden minskar och det blir mer riskabelt att chansa och köra vidare.
Behövs samordning
Nu är det inte så att utbyggnaden av laddstationer står stilla. Ett antal företag finns i branschen och fler lär tillkomma när bensinbolagen måste se sig om efter nya sätt att tjäna pengar. Men det kommer att ta några år tror Nils Svärd:
– Nu när det trycks på från politiskt håll för att vi ska elektrifiera vår fordonsflotta måste man också se till att det finns stöd och samordning att bygga upp en infrastruktur så att folk kan använda bilarna även till längre resor. Men något sådant har vi inte riktigt sett.