Antalet elbilar ökar betydligt snabbare än möjligheterna till snabbladdning. Den som vill ta bilen under någon av storhelgerna får räkna med köer vid laddstolparna redan i sommar. Foto: TT arkiv

Motorjournalisten: Risk för laddningskaos på långresan

Uppdaterad
Publicerad

Försäljningen av elbilar ökar just nu rekordsnabbt samtidigt som utbyggnaden av laddställen inte hänger med. Redan till sommaren kan köbildning vid snabbladdarna göra att långresor tar betydligt längre tid än planerat.

Motorjournalisten Nils Svärd på Vi Bilägare har kört elbil i tre år och har aldrig haft problem med att hitta en ledig laddare när han behövt det. Förrän under en långresa med familjen vid Kristi himmelsfärd. Då fick han en försmak av vad stora trafikhelger kan innebära när elbilarna snabbt blir fler.

– Varje gång vi behövde ladda var det kö både framför och bakom oss. Och då hade vi ändå tur, andra valde att chansa och köra vidare. Men resan från Västkusten till Stockholm tog 7,5 timmar i stället för planerade fem, och pauserna kom verkligen inte på de ställen vi behövde dem.

Nils Svärd fruktar att detta bara är början. En rad tillverkare är just nu i full färd att lansera nya elbilsmodeller riktade till massmarknaden, och senare i år väntas försäljningen öka närmast explosionsartat.

Storhelgerna utmanar

Samtidigt släpar infrastrukturen för laddning efter. Till vardags klarar sig de flesta galant med laddning hemmavid – det är när bilen ska användas på långresa det riskerar bli lång väntan vid laddstationerna.

– Den verkliga utmaningen blir storhelgerna. Då bör man som elbilist tänka till innan man ger sig ut på långresa med barnen och försöka tajma den så att man inte åker samtidigt som alla andra.

Det första stresstestet lär komma nu till midsommar. Än värre befarar Nils Svärd att det blir efter årsskiftet, då antalet elbilar på de svenska vägarna väntas ha ökat från dagens knappt 80 000 till över 100 000.

– Jag bävar för stugbytardagarna på sportlovet, när tusentals elbilar på väg till och från fjällen ska laddas utmed glesbygdsvägarna. Särskilt som takboxar och kyla gör att räckvidden minskar och det blir mer riskabelt att chansa och köra vidare.

Behövs samordning

Nu är det inte så att utbyggnaden av laddstationer står stilla. Ett antal företag finns i branschen och fler lär tillkomma när bensinbolagen måste se sig om efter nya sätt att tjäna pengar. Men det kommer att ta några år tror Nils Svärd:

– Nu när det trycks på från politiskt håll för att vi ska elektrifiera vår fordonsflotta måste man också se till att det finns stöd och samordning att bygga upp en infrastruktur så att folk kan använda bilarna även till längre resor. Men något sådant har vi inte riktigt sett.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Elbilsägaren John Carlbäck säger att han aldrig kommer gå tillbaka till "rökbilar" igen. Elbilar är framtiden, menar han. Foto: SVT/TT
  • Planera körningen. Ta hjälp av flera olika appar om du kör på vägar du inte brukar resa på för att i god tid veta var och när du bör stanna för att ladda batterierna. Se till att ha en ”kartläsare” bredvid dig som hjälper dig så att du kan fokusera på körningen.
  • Var beredd på att en långresa i en elbil kommer vara dyrare per mil än i exempelvis en dieselbil. Orsaken är att operatörerna bakom snabbladdarna tar ordentligt betalt för elektriciteten som går in i batteriet. Och under långresor är du hänvisad till just snabbladdare.
  • Det finns en djungel av olika operatörer. Du bör vara registrerad hos flera av dem, så att du snabbt kan börja ladda när du hittar en ledig stolpe oavsett vem som äger den.
  • Det är elbilen som bestämmer var och när det är dags för paus – inte barnen. Försök ha en plan på vad ni kan göra under tiden batterierna laddas. Vintertid, när det inte är lika lockande att lämna värmen i kupén, kan långresor bli en extra föräldrautmaning.
  • Undvik att ladda fullt – släpp fram nästa i kön i stället. Ett urladdat batteri fylls snabbt upp till en viss gräns, därefter går laddningen betydligt långsammare. Enligt god ”laddetikett” är det accepterat att ladda till ca 80 procent, inte mycket mer. Innebär detta att du måste göra ett extra stopp så gör det inget, den totala laddtiden blir ändå kortare.
  • Om du lämnar bilen vid laddning- lägg en lapp med telefonnummer innanför vindrutan eller på insidan av laddluckan så att nästa kan få tag på dig. Snabbladdare är enbart till för korta stopp så håll dig i närheten. Planerar du en längre paus ska du använda de så kallade destinationsladdare som bland annat finns på stormarknadsparkeringar.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer