Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Olof Lundh om sportswashing: ”Idrotten har låtit sig utnyttjas”

Olof Lundh om VM-sponsorerna: ”De är fega”

Publicerad

Fotbolls-VM i Qatar drar i gång och platsen för mästerskapet har debatterats flitigt. Men nu väcks frågan om sponsorernas roll.

– Man hoppas att företagen ska påverka, men det är sällan det sker, säger Olof Lundh, journalist och författare.

En viktig inkomstkälla för VM-arrangören Fifa är sponsorerna. De står för ungefär en tredjedel av Fifas intäkter. Och för många företag är en reklamyta på VM väldigt lukrativt. Trots att VM i Qatar varit mycket kontroversiellt flockas sponsorerna.

– Jag är inte förvånad. Du kan inte få så här bred marknadsföring någon annanstans, säger PR-experten Edit Künstlicher.

Lätt hitta nya sponsorer

En uppmärksammad fråga i samband med VM har varit hur gästarbetarna tvingats arbeta under slavliknande former med konstruktionen av byggnader och infrastruktur. Många arbetare har också omkommit, vilket SVT rapporterat om tidigare.

Men frågan är hur sponsorerna påverkats av kritiken mot Qatar. Journalisten och författaren Olof Lundh har skrivit om fenomenet sportswashing och om sponsorernas roll i olika mästerskap. Han menar att de flesta företag låter bli att göra ett politiskt ställningstagande.

– Det är svårt att sätta sin tilltro till sponsorerna när de både är fega och lätta att byta ut, säger han.

Företagen ”pressade av opinionen”

Ekonomibyrån har sökt två av huvudsponsorerna, Coca-cola och Adidas. Inget av företagen ställer upp på någon intervju, men Adidas ger ett skriftligt svar. På frågan om de påverkats av kritiken mot Qatar svarar de att de inte är involverade i beslutet att VM skulle hållas i landet. Men de hävdar att de på olika sätt bidragit till att frågor om mänskliga rättigheter har lyfts upp på agendan.

Journalisten Martin Schibbye har nyligen fått Stora journalistpriset för sin granskning av gästarbetarnas situation i Qatar. Han menar att det finns tecken på att kritiken mot detta VM ger viss effekt trots allt.

– Både Adidas och Coca-cola har varit ute nu fem i tolv och sagt att familjerna som förlorat anhöriga bör kompenseras och att de inte tar något ansvar för att VM placerats i Qatar. Det visar att de är pressade av opinionen.

Se Ekonomibyråns senaste avsnitt ”VM i sportswashing” på SVT play.

Vad är sportswashing?

”Sportswashing” används som begrepp för att förklara hur kritiserade länder på olika sätt investerar pengar i sport för att förbättra sitt rykte.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.