Den oväntade minskningen på 4 procent gör att försäljningssiffran för H&M landar på 50,4 miljarder kronor, exklusive moms, för fjärde kvartalet 2017. Samtidigt rasade H&M-aktien med cirka 13 procent på Stockholmsbörsen på fredagsmorgonen.
– Vinstmaskinen H&M hackar. Vi har vant oss vid att det går bra för dem och att de gör fantastiska vinster, säger SVT:s ekonomireporter Knut Kainz Rognerud.
Jämfört med 61 miljarder kronor inklusive moms motsvarande period i fjol, landade H&M:s försäljningssiffror på 58, 5 miljarder för fjärde kvartalet 2017, skriver Dagens industri.
Stänger butiker
H&M ska till följd av minskningen integrera de fysiska butikerna med de digitala i större utsträckning, något som i praktiken innebär att butiker tvingas stänga och färre nya butiker öppnas.
”För att ännu snabbare kunna möta kundernas förändrade beteende accelereras bolagets pågående förändringsarbete”, skriver bolaget i ett pressmeddelande.
Under förväntan
Siffrorna är betydligt under vad ledningen väntat sig. Senast i H&M:s delårsrapport från i somras framgick det att bolaget ville öppna 500 nya butiker under 2017, skriver Affärsvärlden.
Bolagets vd Karl-Johan Persson förklarar de svaga kvartalssiffrorna med en negativ påverkan sett till minskad kundtrafik och utmanande marknad för varumärkets fysiska butiker, skriver Dagens industri.
SVT Nyheter har sökt H&M för en kommentar.