Elbilar har blivit populära i Norge och en stor anledning är priset. Foto: SVT

Priset anledningen till populär elbil i Norge

Publicerad

Sverige har långt kvar till en fossilfri bilflotta men i Norge har man kommit en bra bit på vägen. Landet har högt uppsatta mål och av alla nya bilar som sålts under det första halvåret är det 35 procent som bara går på el eller är en laddhybrid.

På parkeringsplatserna i den norska huvudstaden Oslo står det elbil efter elbil. Platserna i centrala Oslo är reserverade för elbilar och hybrider. Bilar som går på fossila bränslen flyter omkring i jakten på en plats. Men dom är få. I Norge premieras elbilen.

Det märks också i nybilsförsäljningen. 35 procent av alla nya bilar som såldes under det första halvåret var elbilar eller hybrider i Norge. Utvecklingen har gått snabbt sedan 2010 och har ökat varje år sedan dess.

LÄS MER: Brist på laddstolpar

Landets politiker har satsat stort på elbilen. Politikerna vill att det ska vara lätt att välja en elbil framför fossildrivna bilar. Prisskillnaderna mellan elbilar och fossildrivna bilar är annars ganska stor. Norska politiker har därför mängder av lättnader när du väljer att köpa en elbil.

– Det är framför allt priset som är anledningen till elbilens framgång i Norge, säger Christina Bu, ordförande i Elbilsföreningen i Norge.

– Det finns vissa bilmodeller där den elektriska till och med är billigare att köpa och det är klart att det gör skillnad, säger hon.

Bilar som produceras tidigare och går på fossila bränslen finns dock kvar och sköter man bilen kommer den finnas kvar en längre tid.

– De måste få finnas kvar och rulla tills de är slut. Det tar lång tid att växla över till fossilfritt.

”Rätt och slätt att tänka miljö”

Utanför Edward Munchs museum i Oslo står Marek Woloszyn med sin familj och tankar bilen med el. Han har skaffat en elbil som pendlarbil då han arbetar i Oslo men bor en bit utanför.

– Vi är väldigt nöjda. Att pendla till och från jobbet med elbil är suveränt, säger han.

– Framförallt så är det ett bra miljöval. När jag står i köerna in till Oslo vet jag att det inte släpper ut avgaser. För oss är det rätt och slätt att tänka miljö och veta att vi inte förorenar, säger Marek Woloszyn.

Batteriet en miljöbov

Det är inte bara guld och gröna skogar med elbilen. Batteriet kan vara en stor miljöbov när det tillverkas.

LÄS MER: Kan ta över taxitrafiken

– Just när man ser hur det ser ut på fabrikerna där man tillverkar batterierna blir man orolig, säger Hilde Kramer.

– Det är svårt att veta vad som är det bästa valet men efter att ha sett för- och nackdelar föll valet ändå på en elbil men jag är bekymrad att vi kanske tänker kortsiktigt, säger hon.

Utvecklingen forcerar infrastrukturen

På en åktur genom Oslo ser man elbilar och hybrider överallt. Det är lätt att se då de har bokstaven E som första bokstav på registreringsskylten. Påtagligt är även alla laddstationer som sitter längs med vägarna.

Men så har det inte alltid varit. Det har varit ett trögt arbete att bygga ut laddinfrastrukturen men den norska staten och kommunerna har varit tvungna i och med den snabba utvecklingen.

– Behovet av snabbladdare var framför allt det som saknades men de senaste åren har det blivit bättre och idag finns det utmed alla stora vägar var femte kilometer, säger Christine Bu.

Sverige bör följa Norge

Idag finns det mängder med fördelar för konsumenten i Norge. Man betalar ingen skatt och åker gratis genom vägtullar bland annat. Men i och med att det blir fler elbilar kan man inte ha dessa fördelar för alltid och succesivt trappas det av.

LÄS MER: Dåligt utbyggt nät

Elbilsföreningen i Norge anser ändå att det som markant gjort skillnad är de höga avgifterna på fossildrivna bilar och ska Sverige komma ikapp bör man följa det norska exemplet.

– Sverige måste höja avgifterna på de bilar som släpper ut mycket och hjälpa det mest miljövänliga bilarna, säger Christine Bu

– Att höja skatterna är kanske inte så populärt men det måste göras om Sverige ska hänga med i den snabba utvecklingen som nu pågår. Norge har påskyndat utvecklingen med politiska medel och när batteripriserna går ner och priserna sjunker kan man skifta, säger hon.  

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.