Bilar med relativt höga koldioxidutsläpp, som bensin och dieselbilar, drabbas av malus. Det innebär att fordonsskatten blir högre de tre första åren.
För fordon med relativt lägre utsläpp är det tvärtom, de får bonus, som mest 60 000 kronor.
Stor ökning
Färska siffror från branschorganisationen Bil Sweden visar att det skett en rusning efter nya laddbilar sedan de nya skattereglerna infördes 1 juli.
Försäljningen av laddbilar ökade med 107 procent i juli. Även i augusti såldes 32 procent fler laddbilar jämfört med samma period förra året.
Längre leveranstider
Biltillverkarna klarar nu inte av att leverera laddbilar i samma takt som tidigare och därför har leveranstiderna ökat.
– Efterfrågan är väldigt stor så leveranstiderna har ökat. Egentligen är det en planeringsfråga och om man är ute lite tidigare med att beställa sin bil så kommer den ändå, säger Björn Brodin, försäljningschef för företag på Bilia Personbilar i region Stockholm.
Bilförsäljningen totalt sett har minskat efter att de nya reglerna infördes, samtidigt som den ökade kraftigt innan införandet. Helåret ligger fortfarande på plus, 5,9 procent.