Foto: TT

Så avslöjades VW-fusket

Uppdaterad
Publicerad

Marken gungar under den mäktiga Volkswagenkoncernen i takt med att utsläppsskandalen växer. 

Det som började med misstankar hos några forskare har utvecklats till en monumental kris för världens största fordonstillverkare.

I fredags larmade det amerikanska naturvårdsverket EPA om att vissa Volkswagenmodeller i verkligheten släpper ut 40 gånger mer kväveoxid än vad tillverkaren uppger. 

Volkswagen har tidigare kritiserats i amerikansk motorpress för att flera dieselmodeller i verkligheten drar betydligt mer bränsle än vad tillverkaren uppger och det var en av orsakerna till att en grupp forskare på West Virginia University ifjol började titta närmare på utsläppen från moderna dieselmotorer.

En annan anledning att man satte Volkswagen under luppen är att vissa av deras fyrcylindriga dieselmotorer saknat så kallad SCR–rening. De allra flesta moderna dieselmotorer använder selektiv katalytisk reduktion, SCR, för att minska halten kväveoxider.

Med SCR–rening tillsätts ammoniak för att minska halten kväveoxid genom en kemisk process. SCR–infördes på de Volkswagen Passat som sålts i USA från 2012 och framåt. 

Populära modeller

Omkring 480.000 Volkswagen och Audi–bilar som sålts i USA mellan 2009 och 2015 har en programvara i motorns styrdator som känner av om bilen genomgår ett avgasprov. När bilen utsätts för avgasprov aktiveras ett program som gör att motorns inställningar ändras, så att de ger maximal avgasrening. 

Vid ”vanlig” körning ändras återigen programvaran, så att bilen ger bättre prestanda men sämre avgasrening. 

De aktuella motorerna är raka fyrcylindriga turbodieselmotorer på två liter. Intern inom Volkswagenkoncernen kallas de EA188/189 och EA288. 

Riskerar böter

Motorerna återfinns ibland annat dieselversionerna av de Volkswagen Passat, Beetle, Golf och Jetta, samt Audi A3 som sålts på den amerikanska marknaden. 

Forskarnas slutsats var att Volkswagen helt enkelt bluffat med utsläppen på några av deras mest populära modeller, vilket fick myndigheterna att agera. 

Volkswagen riskerar nu dryga böter eftersom myndigheterna anser att man medvetet manipulerat utsläppen och på så sätt kringgått de lagkrav som ställs på nya bilar i USA.

Utreds vidare

Elva miljoner exemplar av motortypen har sålts globalt och kan ha samma typ av mjukvara som de som avslöjats i USA. Nu undersöks det om Volkswagen fuskat på andra marknader.

Det är i nuläget oklart varför motorstyrningen manipulerats och vem eller vilka som fattat beslutet. Volkswagenkoncernen medger i ett pressmeddelande att man upptäckt skillnader mellan laboratorietester och verklig körning och att man nu ska utreda orsaken. 

Krisen spiller nu också över på den tyska elektronikjätten Bosch, som är en viktig underleverantör till bilindustrin. Bosch har levererat delar till de aktuella motorernas insprutningssystem. 

I ett uttalande från Bosch på tisdagen hette det att ”Ansvaret för att integrera våra produkter ligger hos Volkswagen”

Många märken

Volkswagenkoncernen har de senaste 20 åren satsat stort på att utveckla moderna turbodieselmotorer, som kombinerar låga utsläpp med bra prestanda. Volkswagen, som också äger Audi, Skoda och Seat använder ofta samma komponenter i koncernens olika märken. 

Något som visserligen inte är unikt för Volkswagen utan för alla tillverkare som ingår i samma koncern, eftersom detta sparar pengar både under utvecklingen och tillverkningen. 

Fakta: Volkswagen 

Visa

Den tyska biltillverkaren har sitt ursprung i nazisternas idé om en folkbil. 1938 visades den så kallade KdF–Wagen, ritad av ingenjören Ferdinand Porsche.

Andra Världskriget satte dock stopp för personbilstillverkningen. Efter kriget hamnade fabriken under brittisk förvaltning och produktionen kunde återupptas. Den första modellen var den så kallade Typ-1, en vidareutveckling av nazisternas KdF-vagen. Bilen som blev en global storsäljare är känd som ”folkan” i Sverige. 

1949 lämnades fabriken över till delstatsregeringen i Niedersachsen och företaget privatiserades under 1960–talet. 

Företaget hade svåra ekonomiska problem under början av 1970–talet eftersom den föråldrade Typ1 sålde dåligt. Räddningen blev den moderna Volkswagen Golf. 

I fjol sålde koncernen 6,1 miljoner personbilar i över 150 länder. Volkswagen som tävlar med amerikanska General Motors och japanska Toyota om titeln världens största biltillverkare omsatte i fjol över 200 miljarder euro.

Bolaget är det dominerande på personbilsmarknaden i Västeuropa och hade i fjol omkring 12 procent av den globala personbilsmarknaden. 

I koncernen ingår även Audi, Skoda, Seat, Lamborghini, Seat, Bentley och Bugatti. Volkswagen äger också lastbilstillverkarna Scania och MAN. 

Största ägarna är ättlingarna till Ferdinand Porsche, genom bolaget Porsche Holdings. Andra sorägare är Qatar, liksom delstaten Niedersachsen. 

Källa: volkswagen.de/Wikipedia

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Volkswagens utsläppsbluff

Mer i ämnet