Så mycket kostar elbilen jämfört med fossilbilen

Publicerad

Är elbilar bara något för storstadsbor med gott om pengar och behov av att manifestera sin miljömedvetenhet? Det kan ha varit så för några år sedan, men knappast längre, när modellutbudet ökar snabbt. Så vad är egentligen sant om elbilar?

Peder Zandén Kjellén forskar på hållbara transporter vid högskolan i Gävle. I klippet reder han ut bland myter och påståenden om elbilen.

Vilken är dyrast – en ny elbil eller en fossilbil? Som så ofta finns inget glasklart svar. Det handlar om vilken typ av bil man anser sig behöva och hur mycket man kör. Så här kan en grov ekonomisk kalkyl se ut:

Högre inköpspris

En helt elektrisk bil kostar mer än samma modell som helt eller delvis går på fossila bränslen. Men prisskillnaden krymper i takt med att tillverkarna lanserar allt fler ”vanliga” elbilar som inte tillhör premiumsegmentet.

De billigaste elbilarna kostar i dag 200 000 kronor efter bonus, men då är de i sanningens namn tämligen trånga och inget för långresor med familjen.

En rymligare elektrisk kompakt-suv (mellanstor stadsjeep) med 45 mils räckvidd från en sydkoreansk tillverkare kostar 415 000 kronor efter avdragen miljöbonus. Samma bil med hybriddrift (inte laddhybrid) kostar 284 800 kronor (modellen finns inte med enbart förbränningsmotor).

För den som enbart ser till inköpspriset är elbilen alltså 45 procent dyrare, och då är ändå inte den högre finansieringskostaden inräknad.

Lägre driftskostnader

Elmotorn är mycket effektivare än förbränningsmotorn, där 70 procent av energin i bränslet försvinner i form av värme. En elbil av ”mellanstorlek” förbrukar ungefär 1,5 kWh per mil, vilket kostar 2,50-3 kronor. Om man kan ladda hemma vill säga, snabbladdningsstationer tar mer betalt för elen och ger samma bil en milkostnad på 6-8 kronor. Motsvarande fossilbil har grovt räknat en bränslekostnad på 7-10 kronor milen.

Den som har möjlighet att ladda hemma sparar alltså upp emot sju kronor milen på att köra elbil. Men för att elbilsägaren ska ”köra in” de 130 000 kronor extra som elbilen i exemplet kostar att köpa, behöver vederbörande ratta runt sitt fordon i cirka 20 000 mil. Något som tar drygt 10 år att göra för de flesta vardagsbilister.

Annat som talar för elbilen i kalkylen är de lägre servicekostnaderna, den behöver varken byta olja eller kamrem. Dessutom är slitaget på motor och transmission mindre vilket betyder längre livslängd.

Bättre andrahandsvärde

Elbilar är eftertraktade på begagnatmarknaden och framför allt exklusiva modeller har visat sig behålla värdet väl. Men även mer ”normala” elbilar väntas trotsa den gamla tumregeln att en ny bil förlorar halva sitt värde de första tre åren/6000 milen. Skillnaderna kommer troligen öka framgent, då begagnade bensin- och dieselbilar väntas bli mindre efterfrågade därmed sjunka snabbare i pris.

Kikar man på privatleasing, där en stor del av det som kunden betalar för varje månad är just värdeminskningen på bilen, ser man att bilföretagen räknar med att få bra betalt för just elbilar när leasingperioden tar slut.

Den elektriska kompakt-suven i exemplet kostar enligt prislistan från 3 295 kronor i månaden att leasa under tre år. Det är exakt lika mycket som hybridvarianten kostar, trots att den sistnämnda är klart billigare att köpa. Det visar att firman räknar med att en helelektrisk bil behåller sitt värde betydligt längre än en med förbränningsmotor.

Vad kostar bilen egentligen? Här kan du testa Högskolan i Gävles bilkostnadkalkyl

Fakta elbilar

  • Av landets över sju miljoner registrerade bilar är bara strax över 78 000 elbilar – det vill säga batteridrivna bilar utan förbränningsmotor. Det motsvarar bara runt 1 procent.
  • Men av alla nyregistrerade bilar i fjol var 9,6 procent rena elbilar, att jämföra med 4,4 procent 2019.  Och de flesta spår att ökningen kommer gå snabbt i takt med att allt fler biltillverkare erbjuder batteribilar. I april 2021, då miljöbonusen höjdes till 70 000 kronor, ökade registreringen av personbilar med enbart elmotor med 368 procent jämfört med samma månad förra året.
  • Regeringens utredare föreslår att fossila bränslen ska vara utfasade senast år 2040. Enligt miljöminister Per Bolund (MP) kommer det redan 2030 vara slut med försäljningen av nya bensin- och dieselbilar. Detta som ett steg på vägen till att göra Sverige till världens första fossilfria välfärdsland.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.