Miljontals jobb kan stå på spel när kampen om batterierna avgörs. Blir det kinesiska Build Your Dreams, amerikanska Tesla Gigafactory eller svenska Northvolt som drar längsta strået? I Peking är jättefabriken redan en turistattraktion, i Skellefteå handlar det ännu så länge om dataanimerade drömmar. Foto: TT arkiv

Nu avgörs det globala batteriracet

Uppdaterad
Publicerad

Parallellt med klimathotet pågår en kapplöpning om framtidens batterier – den teknik som många tror ska bromsa den globala uppvärmningen. Det handlar om en gigantisk marknad, men batteribrist kan också göra miljontals jobb osäkra.

– Batterier är grunden i det teknikskifte som inom några år kommer att ha stöpt om stora delar av världens industri, säger batteriexperten Bo Nordmark.

Du är kanske inte medveten om det, men varje år får batterier en större och allt mer avgörande betydelse i ditt hem – och i ditt liv.

– För tio år sedan hade jag tre prylar med laddningsbara batterier i mitt hem. När jag häromdagen gick runt och räknade var det över tjugo: datorer, läsplattor, högtalare, telefoner, hörlurar, trädgårdsmaskiner, bil, cyklar och så vidare. Det kanske känns som självklarheter men visar på den radikala förändring som skett.

Avgörande teknikskifte

Han som säger detta heter Bo Normark och arbetar på InnoEnergy, en organisation delvis ägd av EU-kommissionen. Jobbet går ut på att sprida kunskap och skapa förutsättningar för Europa att hävda sig i batteriracet. Och enligt Bo Normark är det betydligt mer än några elektronikprylar i hemmet som står på spel:

Bo Normark, batteriexpert på Innoenergy. Foto: Innoenergy

– Det handlar om en framtida marknad värd tusentals miljarder kronor. Dessutom kommer tillgång till batterier vara avgörande för många industriföretags möjligheter att konkurrera och överleva.

Batteribrist hotar

Miljontals arbetstillfällen ligger alltså i potten och hela industrisektorer riskerar att hamna på efterkälken. Inte minst gäller det fordonstillverkarna, som kommer vara helt beroende av att snabbt kunna få tag på batterier till de hundratals miljoner elbilar som spås rulla ut på vägarna de kommande tio åren.

För nu hotar en skriande batteribrist, menar Bo Normark:

– Redan i dag har Volkswagen svårt att leverera sina plug-in-bilar som byggs med batterier från Korea. Och det är klart att koreanerna hellre exporterar kompletta bilar än säljer de hett efterfrågade batterierna till biltillverkare i andra länder.

För trots hajpen kring Elon Musk och amerikanska Tesla är det företag från Korea, Japan och Kina som dominerar dagens batteriindustri. Det är också där man hittar de mest expansiva framtidsplanerna, som bland annat inbegriper nya fabriker i Europa.

Att vara tidigt ute kan bli avgörande, eftersom det tar tid att att dra igång batteriproduktion i den skala som behövs för att tjäna pengar. Europas näringsliv har varit långsamt i starten och nu riskerar industrin att bli beroende av teknologi som helt kontrolleras av konkurrenter.

Nödvändiga miljarder

Sett i det ljuset gläds Bo Normark åt planerna i Skellefteå och Västerås, där företaget Northvolt vill starta både tillverkning och utveckling av framtidens batterier. Många jobb kan skapas, men för det krävs investeringar på minst 40 miljarder kronor, pengar som är långt ifrån säkrade.

Men ska man tro Bo Normark, vars jobb går ut på att vara optimist, finns det faktorer som talar till Europas fördel. Inte minst i Norden finns såväl det industriella kunnandet som tillgång till billig, ren energi. Dessutom råvaror som litium, nickel, grafit och kobolt.

– 2025 är vi ikapp och förbi de asiatiska länderna.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.