Snapchat ökar – Twitter backar

Uppdaterad
Publicerad

Snapchat ökar mest bland sociala medier i Sverige, visar en rapport från Internetstiftelsen i Sverige (IIS). 25 procent av svenska internetanvändare använder Snapchat, jämfört med 21 procent i fjol. Bland gymnasietjejer är det 92 procent som använder Snapchat varje dag.

Användningen av Facebook är stabil medan Twitter minskar.

– Facebook har gått från att vara en social medietjänst till att vara mer eller mindre ett måste, en del av infrastrukturen för kommunikation på nätet”, skriver Pamela Davidsson på IIS i ett pressmeddelande.

71 procent (5,5 miljoner personer) använder Facebook, en procent fler än i fjol. Hälften av de svenska internetanvändarna är inne varje dag. Twitter har tappat från 22 procent till 18 procent.

De som är inne på sociala medier är det i genomsnitt 7,1 timmar i veckan – en ökning med 40 minuter sedan förra året. Unga kvinnor 16–25 år är flitigast, med omkring 12 timmar i veckan.

Användning av sociala medier

Facebook: 71 procent

Instagram: 44 procent

Linkedin: 26 procent

Snapchat: 25 procent

Twitter: 18 procent

Kik: 10 procent

Reddit: 8 procent

IIS har intervjuat 3 000 svenskar från 12 år och uppåt februari–april 2016.

Källa: Internetstiftelsen i Sverige, rapporten ”Svenskarna och sociala medier 2016”

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.